Yogyakarta - Reisverslag uit Pakisaji, Indonesië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Pakisaji, Indonesië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Rob

01 September 2012 | Indonesië, Pakisaji

Donderdag morgen heel vroeg opgestaan want we moesten om 07.00 uur de trein hebben op het station. Dit werd nog iets vroeger omdat bleek dat de president van Indonesië deze dag bij ons in het hotel werd verwacht. Gevolg, veel extra veiligheidsmaatregelen en de straat waar het hotel aan ligt werd vanaf 06.00 uur gesloten. Dit betekende dus dat we al voor zessen de taxi moesten laten komen en we om 06.00 uur al op het station waren maar dat mocht de pret niet drukken. De treinreis was heerlijk, lekker relaxen in een luxe trein genieten van het voorbij trekkende landschap. Het platte land van Indonesie ziet eruit zoals je van plaatjes kent, mooie groene rijstvelden waar hard gewerkt wordt. Een prachtig uitzicht dus. Na 7 uur treinen komen we om 14.00 uur in Yogyakarta aan waar we zullen worden opgepikt door een chauffeur van ons verblijf. Ondanks dat we vooraf hadden gebeld ging dit mis en hebben we voor niets een uur gewacht, balen dus. Dan maar met een taxi zelf op pad. Bij aankomst fleurde het humeur echter weer snel op bij het zien van onze privé villa met eigen zwembad dat ziet er mooi uit. 's middags gelijk maar even gebruik van gemaakt. Vrijdag zijn we Yogyakarta ingegaan om het centrum te bekijken. Hier staat o.a. Het Kraton, dit is het paleis van de nog steeds heersende sultan van Yogyakarta. Maar natuurlijk hebben wij er weer last van dat een gedeelte hiervan is gesloten i.v.m. Het vrijdag gebed en het einde van de ramadan (al meer dan een week geleden maar er zijn nog steeds allerlei feesten). We hebben hier dus maar een deel van het paleis kunnen bekijken. We kwamen daar wel een oude man tegen die ons van alles vertelde. Hij nam ons daarna mee door de smalle straatjes van yogya waar we alleen voor geen goud waren ingegaan en liet ons daar zien hoe batik werd gemaakt. We kregen een hele uitleg van de mensen daar. Daarna nam hij ons mee naar een werkplaats waar wajang poppen werden gemaakt. Ook hier kregen we een hele uitleg over hoe dit werd gemaakt, een zeer tijdrovend en priegelig werk (ma en ing dit is echt iets voor jullie). Daarna heeft hij ons weer geholpen om uit het doolhof van straatjes weer in de bewoonde wereld terug te brengen. Met een becak ( een fiets taxi) zijn we daarna een stukje verder gegaan en hebben we nog een stukje door yogya gelopen. 's middags zijn we weer lekker van ons zwembad gaan genieten. Zaterdag erg vroeg op want om 05.00 uur worden we opgehaald. Vandaag gaan we de 2 grote tempel complexen in de buurt van Yogyakarta bekijken. Als eerste gaan we naar de beroemde Borubodur en daarna naar het Prambanan. Als de zon net op is komen we om 06.00 uur aan bij de Borubodur, het boeddhistische tempelcomplex. De Borubodur is het grootste boeddhistische tempelcomplex ter wereld. Zoals te verwachten om deze tijd is het nog redelijk rustig. Met onze gids gaan we daarop naar het indrukwekkende complex waar we het hele verhaal over het boeddhisme en de bouw van het complex te horen krijgen. Het ziet er allemaal prachtig uit. Naarmate het wat drukker wordt krijgen ook wij weer wat meer aandacht en moeten we weer, als bekende Nederlanders, met allerlei mensen op de foto. Hierna is het eerst tijd voor een ontbijtje waarna we vervolgens op weg gaan naar de aan de andere kant van Yogyakarta liggende hindoestaanse tempel het Prambanan. Als tegenhanger van de Borubodur wilden de hindoestanen een minstens even indrukwekkend complex bouwen. Ook dit is een prachtig complex in het teken van de hindoestaanse oppergod Shiva. Nadat we rond half 2 weer terug zijn is het tijd om even bij te slapen en vervolgens van onze tuin en zwembad te genieten. De komende dagen moeten we flink reizen om verder naar het oosten van Java met o.a een bezoek aan de Bromo vulkaan te komen. Morgen gaat het lange reizen beginnen met de reis naar Malang. Een reis die naar verwachting 8 tot 10 uur gaat duren. Niet dat het zo extreem ver is maar met het verkeer op Java kom je niet verder dan een gemiddelde snelheid van 40 tot 45 km per uur. Morgen in Malang hopen we ook weer wat foto's te kunnen plaatsen.

• 01 September 2012 - 11:35

P.d.Sluiter:

ROB EN YVON.
    JULLIE HEBBEN WEL IEDERE KEER GEBOUWEN GESLOTEN VERTRAGINGEN.
    MAAR HET IS NATUURLIJK EEN HEEL ANDER LAND.
    DUS ING EN IK MOETEN OOK NAAR INDONESIE
    JULLIE MOETEN WEL HEEL VROEG OP JULLIE HEBBEN WEL EEN WEEK EXTRA VAKANTIE NODIG OM
    BIJ TE SLAPEN
    GENIET ER MAAR VAN ZIEN UIT NAAR DE FOTO,S
    GROETJES PA EN MA

• 01 September 2012 - 15:22

Ingrid Volk:

Hoi Rob en Yvonne,

Doe maar die villa met zwembad bespreken voor ma en mij, dan zullen we daar een cursus wajangpoppen maken gaan doen.

Ruud en Ingrid.

• 02 September 2012 - 11:57

Lex En Els:

Hoi Rob en Ivon jullie moeten vaak vroeg op.
    Leuk hoor de verslagen van jullie reis.
    Hebben julllie nog een wens gedaan bij
    borubodur. Nog een fijne vakantie verder.
    Groetjes Lex en Els

• 03 September 2012 - 18:50

Leo:

Rob,

je werkt daar toch hoop ik wel aan de conditie voor de komende maandagavonden....:)