Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Ubud

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 September 2012 | Indonesië, Ubud

Zaterdag om 09.00 vertrokken we vanuit Pemuteran richting Ubud. De reis ging met de nodige sightseeing gepaard. Bali is totaal anders als Java en eerder Sumatra, de levensstandaard ligt hier hoger dan op de andere eilanden. Daarnaast is op Bali bijna iedereen hindoe wat ook een heel ander leven en straat beeld geeft. Ieder huis is hier versiert om de goden goed te stemmen. Bijna ieder huis heeft ook een eigen tempel en een offersteen. Dit geeft het hele straat beeld een vrolijk en kleurrijk karakter. Ook worden er overal constant offers gebracht, niet alleen op de offer stenen maar werkelijk overal. Soms gewoon midden op straat zodat je moet uitkijken dat je er niet op gaat staan. De offers bevatten eten, bloemen maar ook geld bedoeld om de goden ( zowel de goede als de kwade) gunstig te stemmen zodat alles en iedereen in harmonie kan leven. Op onze weg naar Ubud zijn we eerst via het bergdorp Munduk gereden waar we de waterval en 2 bergmeren gezien hebben. Daarna zijn we bij Candi Kuning een hindoe tempel geweest. We mochten niet overal in omdat het een hindoe feestdag was (maar die zijn er geloof ik heel erg veel) en er op sommige plekken gebeden werd. Ook zijn we nog bij een koffie en cacao plantage geweest waar we allerlei soorten koffie en thee geproefd hebben waaronder de zeer exclusieve Luak koffie, koffie die gemaakt wordt van de keutels van de civet kat. In de maag van de kat wordt de koffie gefermenteerd zodat de cafeine uit de koffie wordt gehaald. Om half 4 kwamen we aan bij ons verblijf in Ubud, Alam Indah. Dit verblijf ligt heerlijk rustig net buiten Ubud en vanaf onze veranda kijken we zo over het oerwoud uit. 's avonds hebben we in Ubud nog allebei een sarong gekocht, dit is nodig om op Bali hindoe tempels te kunnen bezoeken. Zonder sarong mag je niet naar binnen.  Zondag zijn we de omgeving van Ubud gaan verkennen. We hebben weer afgesproken met dezelfde chauffeur als die ons gisteren in Pemuteran heeft opgehaald. Veel hier,op Bali draait om de hindoes en hun geloof en dus wordt je hier constant mee geconfronteerd. Als eerste gaan we naar Goa Gajah waar we de olifantengrot bezoeken. Om de grot in te gaan moet je door de bek van een olifant de grot in. Daarna gaan we door naar Gunung Kawi, dit is een hindoe tempel complex. Het complex ligt onder in een dal verscholen tussen de palmbomen en de rijstvelden. Je waant je hier net Indiana Jones die een nieuwe tempel ontdekt heeft, erg mooi. Rond de tempel is de plaatselijke bevolking nog bezig met alle offers die bij deze tempel gebracht zijn. Van deze hoeveelheid kan je haast een heel dorp te eten geven. De hoeveelheid heeft waarschijnlijk nog te maken met de hindoe feestdag van gisteren. Na de tempel gaan we naar Tirta empul, hier stroomt het heilige water dat door de god Indra is gezegend. Het is een zeer heilige plek voor de hindoes en het is dan ook erg druk bij de tempel. Voor alle zegeningen op het hele eiland wordt gebruik gemaakt van water uit deze bronnen. Mensen vullen dan ook veelvuldig een jerrycan met water. Er staan lange rijen van mensen die zich onder bronnen in het water willen wijden. Er zijn 13 bronnen waarbij de 11e en 12e bron niet gebruikt worden. We komen ook nog terecht midden in een gebeds ceremonie. Alles bij elkaar is dit een bijzondere plek om op aanwezig te mogen zijn. Inmiddels is het bijna 14.00 uur en dus tijd voor de lunch. Van Peter van Rumah Kita hadden we al een tip gekregen waar we lekker konden lunchen en tegelijk een mooi uitzicht over de rijstvelden konden hebben. En inderdaad vanaf dit restaurant kijken we zo over de rijstvelden uit die in vele niveau's voor ons liggen, een prachtig gezicht. Hierna is het inmiddels bijna drie uur en gaan we langzaam weer terug naar ons verblijf om nog even van het zwembad te genieten. Morgen gaan we een echt Hollandse bezigheid doen, we gaan op de fiets door de Balinese dorpen en rijstvelden fietsen. Maandag zijn we om 08.30 uur opgehaald om te gaan fietsen. Eerst worden we naar Kintamani gebracht vanwaar we terug naar Ubud zullen fietsen. Dit is een tocht van zo'n 35 km maar omdat we vooral naar beneden gaan is dit geen enkel probleem. We fietsen over binnenwegen door diverse dorpjes en maken af en toe een stop. Zo zijn we onderweg bij mensen thuis binnen geweest om te zien hoe de mensen leven en hoe het huis is ingericht. Ieder huis heeft hier een eigen tempel en het huis moet ook op een bepaalde manier zijn ingericht. Ook zijn we nog gestopt bij een rijstveld om van dichtbij te bekijken hoe op het land gewerkt wordt ( en dat is erg hardvoor slechts een paar euro per dag). Aan het einde van de fietstocht stond er een heerlijke lunch klaar. Vanuit Ubud zijn we terug gelopen door Monkey forest dat vlak naast ons verblijf ligt. Money forest is een park bij Ubud waar, de naam zegt het al, veel apen leven. Een heleboel makaken zijn hier heel de dag op zoek naar eten en natuurlijk vind je dat bij de mensen. Ze zijn dan ook helemaal niet bang en lopen en zitten gewoon op en langs de paden. Morgen zit ons verblijf er hier al weer op en gaan we verder naar oost-Bali waar we in Tirtagganga verblijven.

• 10 September 2012 - 12:03

P.d.sluiter:

Hallo Rob en Yvon.
    Jullie hebben al heel wat tempels gezien.
    gefietst echt hollands alleen in een andere omgeving.
    wij hebben de laatste tijd ook aardig way gefietst want het weer was prachtig.
    maar vanaf morgen wordt het herfst 16 graden.
    de langste tijd zit er op het wordt nu aftellen.
    gr.Pa en Ma.

• 10 September 2012 - 13:17

Ingrid Volk:

Hallo Rob en Yvonne,

Nou jullie hebben heel wat tempels gezien de afgelopen dagen. Hoe is het bij de apen, komen ze niets pikken bij jullie apartementje? Of kunnen ze daar niet komen?
    En hoe smaakte die Luak koffie?

Groetjes Ruud en Ingrid.

• 10 September 2012 - 15:49

Rob En Yvonne:

De apen kunnen hier wel komen maar ik heb ze nog niet gezien. Er wordt ook niet gewaarschuwd dat je er erg in moet houden. In monkey forest komen ze allen bij je als je te eten hebt. Op Sumatra kon je niets laten liggen vanwege de apen. De luak koffie was niet echt speciaal. Het smaakt naar gewone (sterke) koffie alleen is het minder bitter.