Jakarta en Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Jakarta en Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Jakarta en Bandung

Blijf op de hoogte en volg Rob

29 Augustus 2012 | Indonesië, Bandung

Hier weer een nieuw verslag. Inmiddels hebben we ook bij de andere verslagen wat foto's geplaatst. Het plaatsen van foto's via de ipad gaat niet goed zodat we deze pas later via een gewone pc kunnen plaatsen.

Zondag zijn we rond 09.15 vertrokken vanaf Bukit Lawang op sumatra naar het vliegveld van medan om naar Jakarta op java te vliegen. Gelukkig was de weg van Bukit Lawang naar medan een goede weg en na 3 uur kwamen we aan op het vliegveld. Wij dachten dat we om 15.00 vlogen maar dit bleek 16.00 te zijn en bij het inchecken kregen we te horen dat het vliegtuig 2 uur vertraging had. Uiteindelijk zijn we pas om 19.30 vertrokken naar Jakarta. Dat was dus pech hebben een dag doorgebracht op het vliegveld. Rond 12.00 uur snachts waren we pas in het hotel. Na een heerlijke nachtrust een goed ontbijt en niet te vergeten een douche met warm water. Wat een luxe! Weer op pad om de stad te verkennen. Het nationaal monument bezocht, wat door Soekarno is gebouwd om voor eeuwig aan de strijd tegen de Nederlandse overheersing te herinneren. Helaas konden we niet naar deuitzichtgalerij om over de stad uit te kijken. Bleek op maandag gesloten, net zoals alle musea op maandag. Dus het bezoek aan het wajangmuseum ging ook niet door. Daarna naar kota, oud Batavia, gegaan. Hier vind je nog een aantal in koloniale stijl gebouwde huizen zoals café Batavia wat van binnen nog helemaal is ingericht in koloniale stijl. Geweldig om te zien je hebt het idee of je terug in de tijd gaat. Vanuit kota zijn we naar de sunda kelapa  gelopen een belangrijke koloniale handelshaven van de nederlanders. Onderweg veel armoede gezien. Hoe kunnen mensen zo leven, een krotje langs de zwaar vervuilde rivier. We voelde ons er niet prettig bij en zijn ook zo snel mogelijk weer vertrokken. Smiddags een beetje rust genomen en een auto met chauffeur geregeld om ons morgen naar Bandung te brengen. Dinsdagmorgen om 10.00 uur worden we door Syam, onze chauffeur, opgehaald. Hij praat gelukkig goed Engels wat de communicatie wat makkelijker maakt. Al snel verlaten we Jakarta en zien we onderweg steeds meer rijstvelden waar mensen aan het werk zijn. De reis voorloopt voorspoedig en rond half een komen we aan in Bandung. Hier willen we vanmiddag alvast de treinkaartjes voor naar Yogyakarta regelen en kijken of we een auto kunnen vinden die ons morgen wil rondrijden. Syam biedt aan om eerst langs het station te rijden om ons te helpen met de treinkaartjes, wat dan ook snel geregeld is. Hij wil ons ook morgen wel rondrijden (hij verdient natuurlijk goed aan ons) en we spreken dus af dat hij ons woensdag om half 9 komt ophalen. 's middags nog wat rondgelopen door Bandung dat net als de andere steden druk en lawaaiig is. De temperatuur is hier zeer aangenaam door de hoge ligging is het een paar graden lager dan in Jakarta. Woensdag heeft Syam ons de omgeving van Bandung laten zien. Eerst zijn we naar de vulkaan Tangkuban Perahu waar we zo in de krater konden kijken. Jammer was alleen dat hier nogal opdringerige gidsen en verkopers liepen. Je kon nog verder naar geisers e.d. Maar was dan verplicht een gids te nemen die een belachelijk prijs vroeg. Dit hebben we dus niet gedaan. Daarna zijn we langs de vele theeplantages gereden die er hier in het gebied zijn en zo te zien was dit erg zwaar werk. Onderweg langs de weg nog een heerlijke ananas gegeten die hier in overvloed te koop zijn. Ook zie je overal de doerian maar daar hebben we ons maar niet aan gewaagd. Als laatste zijn we nog naar de heet waterbronnen geweest die hier zijn. De bronnen liggen in een park waar je net als voor alles natuurlijk entree moest betalen. We hebben hier heerlijk een tijdje met onze voeten in het warme water gebungeld en wat geluierd. Daarna zijn we langzamerhand weer terug gereden naar Bandung waar Syam ons weer bij ons hotel heeft afgezet en hijzelf terug ging naar Jakarta.

• 29 Augustus 2012 - 13:50

Ingrid Volk:

Hoi Rob en Yvonne,
    Jullie zijn alweer een stuk gevorderd met jullie reis en wat een verschil in hotels, de 1 in de jungle en bij de volgende heb je je smoking nodig. De volgend , die villa zier er ook leuk uit!
    Als jullie ergens losse thee tegenkomen, dan houd ik me aanbevolen.
    Had van de week ook al een mail gestuurd (maar weet niet of die aangekomen is) met het volgende:
    Zet bij het volgende verslag, bij locatie, de plaats waar jullie zijn. Dan kunnen wij hier op de kaart zien, waar jullie zijn. Nu staat er steeds dat je in Hoogvliet bent met bijbehorende kaart.
    Tot het volgende verslag,
    Ruud en Ingrid.

• 29 Augustus 2012 - 18:21

Paul Greeve:

Ik moest het drie keer lezen maar het staat er echt: De temperatuur is hier zeer aangenaam door de hoge ligging is het een paar graden lager dan in Jakarta.
    "Een paar graden lager" lekker Rob? Op kantoor horen we altijd dat het veel warmer zou moeten zijn :-)

• 29 Augustus 2012 - 19:21

P.D.sluiter:

Hallo Rob en Yvon.
    Fijn om weer wat van jullie te horen.
    Het vliegen is wel veel later geworden, je hoopte om 6 uur te vertrekken maar dat is wel wat later geworden.
    Jammer dat die museums gesloten waren, maar jullie hebben genoeg andere dingen gezien.
    gr.Pa en Ma

• 30 Augustus 2012 - 11:11

Rob:

Hoi Paul, het kan ook niet warm genoeg natuurlijk. Het rare met de temperatuur is hier echter dat het aan voelt als een graad of 23 terwijl het 30 is. Alleen zodra je een arm of been op tilt loopt het zweet er gelijk met liters tegelijk af

• 30 Augustus 2012 - 11:13

Yvonne En Rob:

Hoi Ing We hebben je mail gezien maar bij Bandung plaatste hij toch weer Hoogvliet in het vakje terwijl ik het gewijzigd had.

• 30 Augustus 2012 - 16:56

Janny:

Geweldig die reisverslagen van jullie.
    Geniet van de verdere reis
    groetjes Janny

• 31 Augustus 2012 - 11:45

Martijn:

Hoi Rob en Yvonne,

leuk om de verslagen te lezen van de belevenissen de afgelopen dagen. Lekker hè, constant nat zijn van het zweet? Denk je trouwens van die bloedzuigers van kantoor af te zijn, heb je die in de jungle ook...

Ik kijk uit naar de komende verslagen, veel plezier nog!