Grand Teton NP - Reisverslag uit Driggs, Verenigde Staten van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Grand Teton NP - Reisverslag uit Driggs, Verenigde Staten van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Grand Teton NP

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

17 Juni 2024 | Verenigde Staten, Driggs

Grand Teton NP

Vrijdag zijn we uit Moab vertrokken naar Grand Teton NP. Dat is een flinke rit, daarom hebben we besloten om deze reis in 2 etappes te doen. De eerste etappe is naar ons overnachtingsadres in Park city, in de buurt van Salt Lake City. In het begin van de rit is alles nog steeds droog. Dorre velden met nauwelijks begroeiing of de inmiddels bekende rode rotsformaties. Halverwege de reis komt daar langzamerhand verandering in. Er komt wat meer begroeiing en alles wordt wat groener. Hoe dichter we. In Park City komen hoe drukker het ook wordt. Dat waren we na Las Vegas niet meer gewend. Veelal hebben we gereden over verlaten wegen. Rond 3 uur komen we bij ons hotel in Park City aan. Park City is een luxe wintersport plaats in Amerika waar in 2002 de ski onderdelen voor de Olympische spelen van Salt Lake City hebben plaatsgevonden. ‘S avonds in het centrum van Park city gegeten en een beetje door de winkelstraat gewandeld en in bij de (veel te dure) winkels gekeken. ‘S avonds heb ik op Fox sport nog een stukje an de EK in Duitsland gezien.

Zaterdag om half 10 zijn we vanuit Park city verder gereden richting het plaatsje Driggs vlak bij Grand Teton NP ligt. Dat dicht bij liggen was tenminste de bedoeling. Om naar Driggs te gaan en om vanuit Driggs Grand Teton te bezoeken moet je de Teton pass over, een ritje van 45 minuten. Afgelopen week echter las ik het krantenbericht dat er op de Teton pass een aardverschuiving en een modderstroom was geweest waardoor een gedeelte van de weg volledig is weggespoeld. Het herstel hiervan gaat een flinke tijd duren. Wanneer er hier een weg niet open is dan heb je niet, zoals wij gewend zijn, zomaar een andere route in de buurt. Hier betekent dit gelijk een eind omrijden. Via Google maps (en na overleg met de ogen aren van de AirBnB in Driggs) hebben we andere route gevonden. Op de heen weg betekent dit een half uurtje omrijden. Om naar Grand Teton te rijden betekent dit echter geen ritje van 45 minuten maar een rit van 2 uur, iets langer dus.

We zullen nu ook naar Yellewstone een iets andere route nemen dan eerst de bedoeling was. Maar eerst zondag maar naar Grand Teton.

Onderweg naar Driggs komen we steeds meer in berggebied wat wel iets weg heeft van Oostenrijk. De temperatuur is ook aanzienlijk gedaald. Met een temperatuur van rond de 20 graden is het hier een stuk koeler. Inmiddels zijn we in onze mooi AirBnB aangekomen. Vanaf ons terras kijken we uit over de besneeuwde bergen van Teton.

Maandag vroeg opgestaan om naar Grand Teton NP te gaan. Na 2 uur rijden komen we rond 9 uur aan. We hebben besloten om een route door het park te rijden van 42 mile met onderweg allemaal uitzichtpunten, kleine wandelingen en plaatsen waar de kans het grootst is om dieren te spotten. In het begin zijn er vooral stops met een mooi uitzicht op Grand Teton.een vallei omgeven door hoge met sneeuw bedekte bergen. Op een gegeven moment rijden we langs een grote open vallei en van ver af zie je een grote hoeveelheid Bisons in de vallei grazen. Auto dus langs de weg gezet en een lange tijd naar de Bisons staan kijken. Na nog een flink aantal stops hebben we aan het einde van de middag nog een wandeling gemaakt bij Jenny Lake. Hier hebben we een gedeelte langs het meer gelopen. Tijdens de wandeling zien we beneden een meertje liggen waarin middenin een eland staat. Van bovenaf natuurlijk foto’s gemaakt. Nadat we gezien hebben dat er beneden ook mensen staan via een stijl pad ook de berg afgedaald. Hier sta ik op nog geen 20 meter van de eland vandaan die zich helemaal niet van de mensen aantrekt. Na enige tijd blijkt dat er vlakbij nog 2 andere elanden zijn. Een iets verderop in het meer en een aan de kant. Ook hier hebben we een flinke tijd van genoten. Hierna zijn we weer teruggegaan naar de auto voor de terugtocht naar Driggs. Morgen reizen we alweer verder voor de laatste etappe naar Yellowstone.

• 17 Juni 2024 - 08:36

Sjaan:

Jullie leggen heel wat kilometers af mooi die diëten zo dicht bij

De temperatuur kan je vast een beetje wennen als je naar huis kom hier zouden we er bjij mee zijn gr.

• 17 Juni 2024 - 09:43

Ingrid:

Ja, dat kennen we hier ook wel. Omgevallen boom, ongeluk, dan even een uur omrijden.

• 17 Juni 2024 - 11:57

Trudy:

Prachtige natuur daar. En daar zijn ze dan, de dieren ...