Grand Canyon - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Grand Canyon - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Grand Canyon

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

10 Juni 2024 | Verenigde Staten, Grand Canyon

Grand Canyon

Vrijdag was het na 6 dagen Kanab weer tijd om verder te reizen richting Grand Canyon. Voordat we vertrekken is het bij de lokale winkel eerst tijd voor een ontbijtje. Na het ontbijt vertrekken naar de Grand Canyon. Het merendeel van deze rit gaat door woestijn/prairie gebied. En met de hoge temperaturen lopen deze zeker in dit gebied ver op. Volgens de temperatuur meter in onze auto is het op een gegeven moment 41C. In dit gebied ben ik erg blij met de airco en het de cruise control. Het traject gaat over lange rechte wegen waar geen eind aan komt en de omgeving nauwelijks wijzigt. In Nederland zien we altijd veel caravans maar hier is dit nog veel erger. Het lijkt wel of iedere Amerikaan een caravan of camper heeft. De ene nog groter dan de andere. Wat we bij ons ons een grote caravan noemen daar durf je hier haast niet mee aan te komen. De formaten zijn enorm. De campers zijn hier ook bijna allemaal van het formaat van wat bij ons een stadsbus is. In veel gevallen hebben achter hun camper dan ook nog hun eigen auto hangen. De campings zijn over het algemeen niet over naar huis te schrijven. Vaak zijn het hele kale vlakten zonder bomen in de volle zon. Soms is het ook gewoon een stuk beton waar ze op staan. Niet echt aantrekkelijk dus. Het grootste deel van onze reis gaat ook door indianen gebied. De huisjes (hutjes) zien er wat mistroostig uit in de woestijn/prairie vlakten. Ik vraag me af waar deze mensen hun geld mee verdienen. Langs de weg staan vaak wel kraampjes maar daar zie je zelden iemand. Onderweg maken we ook nog even een stop bij de horseshoe bend, een uitzichtpunt over de Colorado rivier die diep in een canyon voorbij stroomt. Rond half 5 zijn we in de Grand Canyon waar we verblijven in een eenvoudige lodge vlak bij de canyon rand. We zijn nu in de staat Arizona waar het wee een uur vroeger is dan we in Utah gewend waren. Niet omdat we in een andere tijdzone zitten maar omdat de ene staat wel de zomertijd hanteert en de andere niet. Erg lastig allemaal. Na het diner gaan we nog even naar de zonsondergang aan de rand van de canyon. Hier krijg je direct een idee over de enorme grote van de Grand Canyon.

Zaterdag gaan we op padom de Grand Canyon te verkennen. Omdat we alleen een kamer hebben is het dus eerst tijd om ergens een ontbijtje te nuttigen daarna hebben we een fiets gehuurd om langs de rand van de canyon van het ene uitzichtpunt naar het andere te rijden. Volgens de verhuurder is het op een beklimming na redelijk vlak. Maar zijn begrip van vlak is anders dan wat wij Nederlanders gewend zijn. We moeten dus af en toe flink klimmen op onze gewone fietsen. We missen onze eBikes dus wel. Onderweg stoppen we van de vele uitkijkpunten waar we kunnen genieten van het mooie uitzicht op de canyon. Het is enorm groot en indrukwekkend. Aan het eind van de middag hebben we onze fietsen weer ingeleverd en is het tijd om even te relaxen.

Iedere dag zien we hier herten, het Noord Amerikaanse muilhert. Deze dieren zijn totaal niet bang en hebben totaal geen interesse in ons. Tijdens diverse wandelingen zijn we ze tegen gekomen. Soms staan we op 2/3 meter afstand en kijkt hij je aan van wat doe jij hier.

Zondag hebben we een gedeelte van de South Kaibab trail gelopen. Dit is een trail die van boven helemaal naar beneden de canyon ingaat. Wij hebben echter maar een (heel) klein gedeelte van deze trail gelopen. Vanaf de rand van de canyon zijn we tot het Ooh Aah point gelopen. Dit punt doet zijn naam eer aan want de uitzichten zijn prachtig. Terwijl we op dit punt van het uitzicht genieten komt er uit het dal nog een karavaan met bepakte paarden voorbij die helemaal de klim naar boven maken. Na van het uitzicht te hebben genoten moeten we natuurlijk ook weer de klim naar boven maken. Boven aan gekomen hebben uitkijkend over de canyon onze meegebrachte lunch opgegeten. De rest van de dag rustig aangedaan. Een beetje over de canyon uitkijken en even geluierd. Morgen gaan we weer verder op pad. Hiervandaan rijden we verder naar Monument valley. Een naam die niet iedereen iets zal zeggen maar bij het zien van de plaatjes zullen jullie het uit vele films herkennen.

• 10 Juni 2024 - 06:34

Joost Sturkenboom:

Wat een indrukken. Leuk nog even te gaan fietsen. . Goed voor stevige kuiten met het wandelen erbij.

• 10 Juni 2024 - 08:28

Ingrid:

Beter een E-bike huren volgende keer.[e-1f603]Of kennen ze die daar niet?

• 10 Juni 2024 - 08:31

Sjaan:

Wat een reis en wat een energie hebben jullie rob nu heb je het toch wel warm genoeg he

Valt tegen als je weer in Nederland hier vandaag herfst koud en heel de dag regen gr.

• 10 Juni 2024 - 11:00

Janny Kool:

Wat zullen jullie veel te vertellen hebben als jullie thuis zijn