Yosemite National Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Yosemite National Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Yosemite National Park

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

28 Mei 2024 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Yosemite NP

Na 3 dagen met een stralend blauwe hemel was San Francisco zaterdagmorgen in nevelen gehuld. Een mooi moment dus om verder te reizen naar het eerste nationale park wat we gaan bezoeken, Yosemite National park. Eerst gaan we met de metro terug naar het vliegveld om onze auto op te halen waarna we op pad gaan voor een flinke rit naar Yosemite. Na onze auto te hebben opgehaald rijden we weg uit San Francisco. Eerst over een grote 6 balans weg maar hoe verder we van de stad gaan wordt het wat rustiger en het weer mooier. Onderweg willen we ook nog even stoppen om wat te eten maar dat is hier langs de (snel)wegen haast niet. Het was even zoeken maar eetgelegenheden zitten vaak bij de afritten. Even opletten dus waar er iets is. Onderweg ook nog wat boodschappen gedaan voor onderweg bij een van de grote supermarkten (Walmart). Toen we er bijna dachten te zijn kwamen we helaas in de file voor de ingang naar Yosemite, we zijn duidelijk niet de enige die hier naar toegaan. Yosemite staat er onbekend dat het er druk is en wij hebben ook nog eens een van de drukste weekenden van het jaar gekozen. Komende maandag is het hier een feestdag (Memorial Day) waardoor iedereen een lang weekend heeft. Na een vertraging van zo’n 45 minuten komen we aan bij ons hotel in het nationale park, een antiek houten hotel waar vroeger de postkoets stopte. Het ziet er erg leuk uit.

Vanwege de drukte zijn we zondag vroeg opgestaan om een wandeling te maken. Hiervoor zijn we naar de Yosemite valley gereden, het centrum van het park, hoewel we er al vroeg zijn is het lastig om een parkeerplek te vinden. Uiteindelijk vinden een plek naast een bushalte. Dit komt goed uit omdat je jezelf in de vallei het beste met de (gratis) bus kan verplaatsen. Eerst hebben we de Mist trail gelopen. Een wandeling die zijn naam eer aan doet. De wandeling gaat naar de top van de Vernal waterval. Het is een zeer pittige wandeling. Hoe dichter je bij de waterval hoe meer water er over je heen stuift en als een mistsluier op je neer daalt. Zelf met de watercapes die we hebben worden we drijfnat. Yvonne is vlak onder top vast teruggegaan. Met de stijle natte trappen ziet er het toch glad uit. Op weg naar de waterval worden we (door het prachtige weer) getrakteerd op mooie regenbogen die door al het water ontstaan. Rond 12 uur zijn weer in het dal waar we de bus hebben gepakt voor een andere (wat makkelijkere) wandeling naar de Yosemite waterval. Van grote hoogte stort deze zich het dal in. Hierna zijn we met de bus weer teruggegaan naar onze auto om terug te gaan. Onderweg zijn we nog even op een uitkijkpunt gestopt. Terug in het hotel was het tijd voor een heerlijke douche en in de tuin nog even genieten van het lekkere weer.

Maandag weer vroeg op om de drukte voor te zijn. Dit keer is het echter een stuk rustiger. Vandaag hebben we er voor gekozen om een paar kleinere wandelingen te maken. Als eerste lopen we naar de Bridevail watervallen. Een van de vele watervallen hier in de vallei die vooral in het voorjaar op zijn mooist zijn. Daarna zijn we met de bus even in het centrum van de Yosemite valley geweest waarna verder zijn gegaan naar El Capitan. Dit is een beroemde berg van Yosemite valley die bekend staan om de vele klimmers die de 1km bijna loodrechte wand beklimmen. Hierbij overnachten ze in een tentje die aan de rotswand is bevestigd. Bij reizen Waes is dit een keer op TV geweest. Op de berg is het speuren naar de kleine stipjes op de berg die zich een weg naar boven banen. Voordat we teruggaan zijn we nog naar Glacier point gereden, een mooi uitzichtpunt boven op de berg van waaruit je van grote hoogte de vallei kan overzien. Inmiddels zitten we in het zonnetje bij het hotel weer bij te komen van de toch wel zware wandelingen. Morgen rijden we verder naar Sequoia National park.

Als laatste nog even over dat we aan het eten moeten wennen. Het eten is hier gewoon anders, vooral het ontbijt. Hier wordt ontbeten met gebakken aardappelen,spek, worstjes en gebakken eieren. Iets waar wij niet op zitten te wachten. De enige andere opties zijn yoghurt en pancakes waar we het dan mee moeten doen. Brood met het ontbijt kennen ze niet. Als je hier naar vraagt wordt je heel raar aangekeken. Brood? Dat hebben we alleen bij het diner. Ook het systeem van fooien is wennen voor ons. Een fooi van 15, 20 of soms 25% is normaal. Als je minder geeft wordt gewoon om meer gevraagd. Ook houden de Amerikanen niet van lang tafelen, het is eten en weg wezen. Voordat je je hoofdgerecht op hebt wordt al gevraagd of je nog een toetje wilt. Als je dat niet wilt ligt al direct de rekening op tafel (terwijl je nog aan het eten bent.

• 28 Mei 2024 - 08:37

Trudy:

Ja, wat een rare eetgewoontes hebben die Amerikanen hè. Ook meegemaakt. Zat nog te eten, werd dessert en koffie al neergezet. Verder prachtige foto's.

• 28 Mei 2024 - 08:45

Ingrid:

Dus een gezellig etentje bij kaarslicht zit er niet in. Mooie foto's.

• 28 Mei 2024 - 08:53

Sjaan:

Wat een wandelingen hebben jullie gemaakt

• 28 Mei 2024 - 11:17

Janny Kool:

Romantisch tafelen zit er dus niet in, rare gewoontes die Amerikanen, geniet nog van de reis en ik kijk uit naar het volgende verslag