Van Bagan naar Mandalay - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Van Bagan naar Mandalay - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Van Bagan naar Mandalay

Blijf op de hoogte en volg Rob

04 Januari 2017 | Myanmar, Pagan

Van Bagan naar Mandalay

Hoe je hier ook reist vaak zijn er onmogelijke vertrektijden, ook nu weer. Voor onze reis van Bagan naar Mandalay hebben we besloten om dit per boot te doen. Ons hotel heeft de tickets geregeld en heeft beloofd ons 's ochtends naar de boot te brengen. Alleen betekent het weer vroeg op. We worden rond 05.00 uur aan boord verwacht en dat betekent dat we alom 04.15 uur opmoeten staan en dat valt niet mee. Slaperig arriveren we bij de boot waar ik besluit om nog maar even te gaan slapen. Voor het eerst hebben we gisteren bij een ( voor Birmese begrippen) luxe restaurant gegeten en dat is me niet goed bevallen want mijn mijn maag komt aardig in opstand. Hieruit blijkt dus wel dat het helemaal niet zoveel uit maakt waar je precies gaat eten.
Aan boord van de boot is het ontbijt en de lunch geregeld voor ons ( ik sla even over). En kunnen we lekker relaxen in luie stoelen op het benedendek of boven aan boord in het zonnetje. Het is een lekkere boot maar de tocht zelf houdt niet veel in. Het landschap is redelijk eentonig en we zien alleen af en toe wat vissers bezig. Pas in het laatste uur komen we langs mooie pagodes die langs de rivier liggen. Rond half 6 's middags meren we aan in Mandalay waar we een taxi naar ons hotel nemen. Het vroege opstaan en de drukke reis hakt er toch wel in bij ons en we zijn allemaal aardig vermoeid. Een reden om de volgende dag eerst maar eens rustig aan te doen. Voor het eerst deze vakantie is het geheel bewolkt en is de temperatuur een stuk lager. We gaan rustig ontbijten en 's middags maken Yvonne en ik een wandeling door de stad en gaan we bij het treinstation langs om te kijken of we trein kaartjes voor het vervolg van de reis kunnen boeken. We willen donderdag 05 januari verder reizen naar Hsipaw een berg dorpje in de Shan staat waar we nog een trekking willen gaan doen. De reis hier naar toe moet een mooie reis zijn. De kaartjes zijn echter nog niet te koop en kunnen we pas woensdag kopen. Het vertrektijdstip doet ons echter een beetje schrikken (04.00 uur 's ochtends). Dat is wel heel erg vroeg. Omdat we dit eigenlijk geen van vieren zien zitten hebben we de alternatieven bekeken en besluiten we om donderdag eerst met een taxi naar een dorpje halverwege de treinreis te rijden en vervolgens daar vandaan met de trein verder te gaan. Dit scheelt ons heel vroeg opstaan en het mooiste deel van de treinreis is het 2e deel. Mandalay zelf is eigenlijk een trieste stad. Buiten het mooie Mandalay Hill en de omliggende pagodes is er in de stad zelf niet veel te zien. De andere bezienswaardigheden liggen in een aantal plaatsen rondom Mandalay. Samen met Yvonne ga ik het eind van de middag nog naar Mandalay Hill waar we de heilige berg beklimmen. Natuurlijk moeten we beneden onze schoenen weer uit doen en mogen we de berg alleen op onze blote voeten beklimmen. Het is vandaag erg rustig op de berg, misschien komt dit door het weer waardoor het uitzicht van boven nu een stuk minder zal zijn. Boven op de berg staat een pagode met uitzicht over heel de stad. Een monnik predict constant mantra's boven op deze pagode. Er lopen ook diverse (jonge) monniken die ons aanspreken en hiermee waarschijnlijk hun Engels willen oefenen. We hebben een leuk gesprek een van de jongens is 15 jaar en zit al 4 jaar in het klooster. Een ander vraagt of we al een zonsopgang hebben gezien. Als we zeggen dar we dit gezien hebben maar dat we het wel erg vroeg vonden zegt hij dat westerlingen altijd zo lang slapen (een monnik staat iedere dag om 04.00 uur op). Terug beneden aan de berg bezoeken we nog een pagode waarna we teruggaan naar het hotel. Na het eten 's avonds speelt mijn maag weer op en zit ik vervolgens meer op het toilet dan dat ik in mijn bed lig. Omdat het de volgende dag nog niet over is besluit ik in het hotel te blijven en gaan Yvonne en Jeffrey (Lisanne werkt aan haar reisblog) met de taxi naar Amarapura waar ze een groot klooster bezoeken. Ze zien daar een optocht van monniken die bij het klooster hun eten voor die dag verzamelen en worden door een monnik rondgeleid. Tevens lopen ze nog over de U- bein bridge, een teak houten brug van 1,7 kilometer lang. Morgen trekken we de bergen in. Eerst naar Pyin oo lwin en vervolgens naar Hsipaw voor een trekking.

• 04 Januari 2017 - 12:21

Sjaa:

Jullie moeten wel erg vroeg op steeds enals je dan niet lekker bent valt het niet mee jij was de enige die ziek was iets verkeerds gegeten groetjes

• 04 Januari 2017 - 14:36

Janny:

Weer een mooi reisverslag.
    Rob hopelijk gaat het snel beter met je en kan je genieten van al het moois onderweg.
    groet
    Janny

• 04 Januari 2017 - 17:52

Joost:

Rob we kunnen met de fietsploeg dus ook wel eerder starten maak ik hieruit op !