Inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Inle lake - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Inle lake

Blijf op de hoogte en volg Rob

29 December 2016 | Myanmar, Inle

Na ons verblijf bij de gouden rots zijn we de volgende dag weer met de bus teruggegaan naar Yangon om 's avonds direct met de nachtbus naar het Inle lake te vertrekken. Rond 19.00 vertrokken we met een comfortabele bus richting Nyaung Shwe bij het Inle lake waar we rond 06.00 uur 's ochtends aankwamen. Dat het gebied hier wat hoger ligt is goed te merken want het was erg fris zo ' ochtends vroeg. We verblijven 4 dagen bij het Inle lake. De eerste dag verblijven we in een hotel in het midden van het meer, de overige 3 dagen verblijven we in een hotel in Nyaung Shwe. Omdat we naar een hotel midden op het meer gaan moeten we eerst nog met een longboat richting ons hotel. Zo 's ochtends vroeg is het al een drukte van belang en de vele longboats zorgen voor een oorverdovend lawaai. Op onze tocht naar het hotel zien we op het meer al de beroemde beenroeiers op het meer. Deze vissers roeien met een been zodat ze hun beide handen vrij hebben om te vissen, een apart gezicht. Na een uurtje komen we aan bij het Paramount Inle lodge waar we in een prachtige bungalow op palen verblijven. Hier hebben we een dagje heerlijk kunnen relaxen na de drukke laatste dagen. Eerste kerstdag is ook Lisanne haar verjaardag en dus tijd voor wat meegebrachte cadeautjes. Voor de rest van de dag hebben we vooral lekker geluierd op ons terras van de bungalow. 'S avonds een heerlijk kerstdiner gehad met als verrassing een door het hotel zelf gemaakt pannenkoek taart, erg leuk. De volgende morgen doen we rustig aan voordat we terug richting Nyaung Shwe vertrekken. Met de man van de boten hebben we afgesproken dat we eerst een toer over het meer maken om alles te bezichtigen. Op het meer is er een druk leven. Op het meer zijn hele dorpen op palen gebouwd en je waant je in Venetië of Giethoorn. Het is erg leuk om het dorps leven op het meer te aanschouwen. De dorpelingen leven van de handel, visvangst of werken als boer op het meer. Vooral dat laatste is heel bijzonder. Een groot gedeelte van het meer bestaat uit drijvende tuinen waarop tomaten, komkommers, aubergines en nog veel meer wordt verbouwd. Met kleine bootjes worden deze tuinen vanaf het water bewerkt. Door al deze tuinen is een groot gedeelte van het meer een wirwar van smalle kanalen geworden met veel boot verkeer. Tijdens onze boottocht bezoeken we o.a. Een dorp op het meer en gaan we langs bij een klooster en een van de ontelbare pagodes in dit land. Zoals al eerder bij de gouden rots zijn we ook hier een bezienswaardigheid en moeten we geregeld met de lokale bevolking op de foto. Zo lijkt het soms de omgekeerde wereld, niet wij die aan een monnik vragen of wij een foto van hem mogen nemen maar een monnik die aan ons vraagt of hij met ons op de foto mag. De bevolking van Myanmar is extreem aardig en vrolijk. Iedereen zegt gedag en lacht naar je en Onderweg in het bootje over het meer zijn het vooral de kinderen van de lokale bevolking die constant naar je zwaaien. Omdat lang niet iedereen Engels spreekt verloopt de communicatie soms moeizaam zeker omdat we van de taal hier niets begrijpen en ook het Birmese schrift voor ons totaal onleesbaar is. Na nog een tocht langs de beenroeiers te hebben gemaakt gaan we in de namiddag terug naar Nyaung Shwe en nemen we voor de komende 3 nachten onze intrek in hotel Brilliant in Nyaung Shwe. Na een heerlijk ontbijt zijn we dinsdag met zijn vieren een fietstocht gaan maken langs de oevers van het meer. Na een kilometer of 10 kwamen we bij een hotspring aan waar een aantal (zeer) warm water bronnen waren. Hier hebben we lekker gerelaxt. Daarna zijn we verder gefietst om ons ergens halverwege de route te laten overvaren naar de andere kant van het meer. Na een flinke klim met de fiets hebben we hier een klooster bezocht. Vlak voor het einde van onze fiets tocht zijn we bij een wijn boerderij gestopt en hebben we in het zonnetjes met een prachtig uitzicht over het meer een wijn proeverij gedaan. Aan het einde van de middag waren we weer terug bij het hotel na een leuke dag op de fiets. Vandaag (woensdag) doen we het rustig aan waarna we morgenochtend weer met de bus verder trekken naar Bagan om daar oud en nieuw te vieren en de vlakte met meer dan 2000 tempels te bezoeken.

• 29 December 2016 - 14:07

Leo:

Het is dus weer genieten! Zo te lezen heeft Rob geen last van zijn knie (en zou hij weer kunnen tennissen :) ). Veel plezier en we wachten jullie verdere verslagen af. Groetjes Leo en Marjolijn

• 29 December 2016 - 14:11

Sjaan:

fijn weer wat te horen jullie worden nog beroemd in myamar met al die foto,s groetjes voor allemaal en alvast een fijne jaarwisseling

• 29 December 2016 - 15:05

Ingrid:

Komkommers en tomaten op het water, geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen! Geen foto's? Heb het hotel even opgezocht, ziet er leuk uit.
    Alvast een gezellige jaarwisseling.