Clearwater (Wells Gray National Park) - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Clearwater (Wells Gray National Park) - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Clearwater (Wells Gray National Park)

Blijf op de hoogte en volg Rob

05 September 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Vrijdag zijn we vertrokken vanuit Whistler. Het eerste gedeelte van de rit ging door de bergen. Tussen de eindeloze naaldbomen en af en toe een bergmeer was het een afwisselende rit. Gedurende de rit veranderde het landschap tot het op een gegeven moment leek of we in het wilde westen reden met kale bergen en landschappen. Onderweg zagen we ook verschillende plekken waar we konden zien wat de hete zomer heeft veroorzaakt. Plekken waar duidelijk brand heeft gewoed en de zwartgeblakerde boomstammen een trieste aanblik gaven. Hoe dichter we bij Clearwater kwamen begon het mistiger te worden ( dat dachten we). Later werd het ons duidelijk dat het om rook ging van waarschijnlijk bosbranden. Nergens waren echter waarschuwingen of wegafzettingen te zien. Voor de zekerheid zijn we in Clearwater eerst maar even naar het bezoekerscentrum van Wells Gray gegaan om navraag te doen. Daar werd ons duidelijk gemaakt dat er geen enkel risico was en dat de brand op zo'n 100 mijl afstand was. Omdat het zo enorm droog is zijn uit voorzorg wel de wandelpaden gesloten om te voorkomen dat bezoekers 'per ongeluk' brand veroorzaken. Wandelingen zitten er hier dus niet in, desondanks zijn de belangrijkste plaatsen wel per auto bereikbaar. Hierna zijn we voor het laatste stukje doorgereden naar ons verblijf. Deze keer hebben we een oude blokhut helemaal voor ons alleen in de bush. Het is een erg leuke oude hut. Onder een stralende zon zijn we zaterdag wakker geworden. Na ons ontbijtje zijn op pad gegaan in Wells Gray park. Doordat wandelingen niet mogelijk zijn gaan we met de auto op pad langs de belangrijkste dingen in het park. Zo gaan we langs een uitkijkpunt met uitzicht over een groot gedeelte van het park en gaan we naar 2 watervallen, de Dawson falls en de Helmcken falls. Ook hebben we nog een punt opgezocht waar je de zalmtrek kan bewonderen. Hier proberen de zalmen al springend uit het water een stroomversnelling op te komen. Ieder najaar is er de zalmtrek wanneer de zalmen uit zee proberen de rivier op te zwemmen om te paren op de plek waar ze zijn geboren. Na het paren sterven de zalmen(of worden opgegeten door de beren die op hen zitten te wachten). Als laatste hebben we nog even aan het Clearwater lake gezeten voordat we nog even naar de supermarkt moeten voor inkopen. Dat het land wijds is blijkt uit het feit dat we 'even' een uurtje moeten rijden om bij de supermarkt te komen. Zondag was het de bedoeling om een wandeling in het natuurpark te maken maar doordat vanwege de droogte en het brandgevaar alle wandelpaden zijn afgesloten kan dat helaas niet doorgaan. Daarom zondagochtend eerst maar heerlijk uitgeslapen en daarna uitgebreid in het zonnetje ontbeten. Na nog even lekker te hebben geluierd zijn we naar een golfbaan hier in de buurt gegaan en hebben we lekker gegolfd. Morgen vertrekken we alweer uit Wells Gray en rijden dan naar Jasper in de Rocky Mountains. Maandagzijn we vertrokken uit het Wells Gray park en richting Jasper gereden. Halverwege zijn we nog gestopt in Blue River waar we nog met een boot op de rivier hebben gevaren. Ook hier hebben we weer beren gezien die heerlijk langs de kant liepen te keuvelen. Inmiddels zijn we in Jasper gearriveerd en zijn we een tijdgrens overgestoken waardoor we. U weer een uurtje dichter bij Nederland komen. Het verschil is nu 8uur. De komende 3 dagen gaan we Jasper en omgeving ontdekken voordat we voor de laatste etappe in de richting Can Calgary reizen.

• 05 September 2017 - 08:32

Sjaan:

Hallo kids.
    Wat een reizen maken jullie jammer van de branden dat je niet kunt wandelen golfen is ook leuk
    Groetjes

• 05 September 2017 - 13:20