Drake Bay - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Drake Bay - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Drake Bay

Blijf op de hoogte en volg Rob

04 Februari 2019 | Costa Rica, Puerto Jiménez

Donderdag vertrokken uit Monteverde voor de lange reis naar het zuiden. Eerst de lange rit van Monteverde de berg af naar beneden en vervolgens een
lange (grotendeels) eentonige rit naar Sierpe. Langs eindeloze palmboom plantages rijden we richting Sierpe waar we rond 15.00 uur aankomen. Vanuit Sierpe moeten we dan nog met een speedboot naar Drake Bay, onze uiteindelijke bestemming. De speedboot is spectaculair. Meet een enorme snelheid gaan we eerst over de rivier om vervolgens de zee op te gaan naar Drake Bay. Na 45 min. Komen we aan en worden we op het strand afgezet waar al iemand op ons staat te wachten. Na een kort ritje zijn we om half 6 bij ons verblijf.
Vrijdag is de eerste van een aantal dagen waarbij we vroeg op moeten staan. Vandaag is dit om 06.00 uur om te gaan snorkelen. We gaan met een boot naar Cano Island, een eilandje voor de kust van Costa Rica met een koraalrif waar je kunt duiken en snorkelen. Na het vroege ontbijt gaande eerst onze snorkel spullen ophalen. Vervolgens stappen we op het strand weer op een bootje die ons naar Cano Island brengt, een tocht van ongeveer een uur. Bij het eiland aangekomen springen we vlak voor de kust over boord om te gaan snorkelen. Het is niet de eerste keer dat we dit doen maar toch is het steeds weer erg mooi. Het is net of je een groot visglas springt. Zoveel vissen en zoveel kleuren. Na 45 minuten varen we naar een andere plek voor een 2e duik. Weer zien we veel mooi gekleurde vissen maar de zeeschildpad laat zich helaas niet zien. Na de 2e duik hebben we even rust op het strand voordat we voor de laatste ronde nog een keer het water in gaan. Na de laatste duik varen we terug naar het vaste land waar we aan een verlaten strand (nou ja verlaten, iedere bootje stopt daar) een lunchen hebben voordat we weer terug varen naar Drake Bay. Toch wel vermoeid van de duiken doen we de rest van de dag rustig aan.
Zaterdag gaan we op stap voor onze 2-daagde trip het regenwoud in met een gids. Al om 04.50 uur gaat de wekker. Na het ontbijt gaan we naar het strand waar we onze gids, William, ontmoeten. We gaan naar La Sirena Ranger station midden in het Corcovado National Park waar we ook zullen blijven slapen. Op het strand stappen we weer op de boot die ons naar La Sirena brengt. Na ruim een uur varen worden we in de buurt van het station op het strand afgezet. Eerst maken we een eerste wandeling door het regenwoud en lopen langzaam richting het Ranger station waar we ons moeten melden en we onze spullen achter kunnen laten. Daarna gaan we voor de we keer op pad. Inmiddels is het al flink warm geworden met temperaturen van rond de 33/34C. Vlak bij het strand komen we een Tapir tegen die tussen de bosjes heerlijk ligt te slapen. Ondanks dat we erg dichtbij komen trekt hij zich niets van ons aan en slaapt hij rustig verder. Verder zien we tijdens de wandeling veel vogels en apen en leren we van alles over het regenwoud. Aan het eind van de ochtend gaan we terug voor de lunch. Na de Iunch gaan we weer op stap en ondanks de warmte zien we toch weer aardig wat dieren o.a. een miereneter die in boom de schors eraf haalt om mieren te zoeken. De langverwachte luiaard kunnen we echter maar niet vinden en hebben we nog steeds niet gezien. Ze komen veel voor in Costa Rica maar zijn erg moeilijk te vinden omdat ze altijd hoog in de bomen zitten verstopt tussen de bladeren. Halverwege de middag hebben we even een rust pauze bij de rivier om uit te rusten voordat we weer verder gaan om zo langzamerhand terug te keren naar het Ranger station. Dat is maar goed ook want ik ben inmiddels versleten. Terug op het Ranger station krijgen we onze slaapplekken aangewezen. Een slaapzaal op een soort grote veranda in de buitenlucht met stapelbedden allemaal voorzien van een klamboe. In de eetzaal krijgen een lekker avondmaal en niet lang daarna vallen mijn ogen langzaam dicht. Nog snel even (een koude) douche en even na half 8 lig ik al in bed (dat geldt voor de meeste mensen trouwens) en 1 minuut later slaap ik al. Ik slaap goed maar Yvonne is al snel weer wakker. Rond kwart voor 4 wordt ook ik langzamerhand wakker omdat de eerste mensen al opstaan om op pad te gaan. Na nog even te zijn weggedommeld ga ik er om half 5 ook maar uit omdat we met de gids hebben afgesproken om 05.00 uur ook op pad te gaan. In het donker gaan we het regenwoud in maar behalve een slang komen we niet heel veel tegen. Wel hoor je overal verschillende apen, vooral de brulapen doen hun naam eer aan en maken een enorme herrie dat je op kilometers afstand kan horen. Als het langzaam licht wordt zien we bij de rivier een krokodil en veel vogels die ook ontwaken. Daarna is het tijd voor het ontbijt waar we vanuit de eetzaal 2 ara’s kunnen bewonderen. We hebben ze al verschillende keren over zien vliegen maar nu kunnen we in een boomtop goed zien. Na het ontbijt houden we een laatste wandeling voor dat we even na de middag weer terug gaan naar Drake Bay. Daar we hebben we ook wel zin in want we zijn moe en we stinken. Tijd dus voor een douche en een middag dutje om bij te komen. Voor we weg gaan zien we dat de Tapir weer op dezelfde plek ligt te slapen als gisteren zodat we nog even afscheid kunnen nemen. Terug in Drake Bay frissen we ons heerlijk op. Maandag reizen we dan verder naar een andere plek bij het Corcovado National Park.