Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Rob

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijdag 28 februari was het zover onze reis naar ZuidAfrika ging beginnen. Op ons gemak zijn we met de trein naar Schiphol gegaan waar we om half 7 vertrokken richting Kaapstad. Na op Istanbul te zijn overgestapt kwamen we de volgende dag om half 3 met een lichte vertraging in Kaapstad aan. De overgang was gelijk groot, een heerlijk zonnetje en 26C is toch wat anders dan ons koude kikkerlanden. Na te zijn aangekomen in ons guesthouse zijn we eerst onze benen even flink wezen strekken met een lange wandeling over de promenade langs de zee. We zijn naar het VA Waterfront gelopen een centrum met veel barretjes en restaurants aan de oude haven. Omdat we toch flink moe waren van de reis zijn we zaterdag vroeg naar bed gegaan. Zondag werden we al bijtijds weer opgehaald. Deze dag stond een bezoek aan een township en een kerkdienst gepland. Wat een enorme cultuurschok als je daar aan komt. Een groot deel bestaat uit armzalige betonnen huizen maar er zijn ook hele gedeelten waar hele families in golfplaten hutjes wonen. Erg triest om te zien dat mensen zo moeten leven. We zijn bij een familie in een huisje geweest. De hele familie van 7 personen leeft in een kamer van 3 bij 4 meter. In het township zijn we vervolgens ook bij een kerkdienst geweest. De kerkdienst was een groot feest met fantastische gospel zangeressen en een swingend publiek een vreemd contrast met de rest van het leven in het township. 'S middags waren we terug in Kaapstad en hebben we een bezoek gebracht aan het zuid Afrika museum. Maandag stond er al weer een imposante tocht gepland. Nu naar Robbeneiland waar Nelson Mandela 27 jaar gevangen heeft gezeten. Onder een heerlijk zonnetje maakte we de overtocht zelfs even vergezeld door zeehonden en een paar dolfijnen. Het cellencomplex en de verhalen van een ex gevangene maakte diepe indruk. Terug in Kaapstad wilde we nog naar de tafelberg maar door teveel wind was deze helaas gesloten. Dinsdag was het al weer tijd om Kaapstad te verlaten. Na het vertrek bij onze mooie guesthouse hebben we eerst onze auto opgehaald waarna we alsnog een poging hebbengedaan om naar de tafelberg tegaan het was nu tenslotte schitterend weer. Maar dat dachten meer mensen met als gevolg dat er een uren lange wachtrij stond voor de gondel naar de top. Zolang wilde we niet wachten en dus besloten we maar om verder te gaan en helaas niet naar de tafelberg. Dinsdag hebben we verder met de auto rondgetrokken op het kaapse schiereiland met natuurlijk 'Kaap die goei hoop'. Vanuit Kaap stad reden we via de mooie route van Cheapmans Peak Drive richting de kaap. Onderweg moesten we natuurlijk naar boulder beach bij Simons town waar een kolonie van onze favoriete dieren zit, de pinguïn. Op het strand zit een flinke grote kolonie van deze grappige diertjes. Ze trekken zich niets van de mensen aan en gaan hun eigen gang. Er was zelfs een gedeelte waar je rustig kon zonnen op het strand en waar ook de pinguïns vrolijk hun gang gingen. Als laatste zijn doorgereden naar het einde van de wereld, naar de Kaap de goede hoop dus. Na deze rondrit zijn doorgereden naar Stellenbosch waar we vandaag zullen overnachten in het wijn gebied om vervolgens vanaf woensdag door te rijden richting de tuinroute.

• 04 Maart 2014 - 21:39

Jeanette:

Hoi rob en Yvonne, al een beetje gewend aan het Afrikaans taaltje?
    Jammer van de tafelberg, maar robbeneiland is ook indrukwekkend, en nu naar de wijngebieden en de struisvogels?
    Ik wacht op het volgende deel van het reisverslag.
    Groetjes van jeanette

• 05 Maart 2014 - 09:49

Sjaan:

zo de reis is nu pas echt begonnen jammer dat jullie niet op de tafelberg geweest zijn.
    robben eiland was heel indruk wekkend he.

• 05 Maart 2014 - 11:57

Ma:

Ik ben jalours op jullie.ziet er goed uit.groetjes

• 05 Maart 2014 - 16:54

Ingrid:

Dus jullie hebben tussen de pinguïns gelegen. Jammer, dat de Tafelberg niet door kon gaan. Kan je daar niet lopen naar boven?

• 05 Maart 2014 - 21:00

Rob:

Ja hoor je kon best naar boven lopen maar daar moet je dan wel 4 tot 5 uur voor uit trekken

• 05 Maart 2014 - 22:08

Marjolijn:

Het komt me bekend voor. Leuk hoor! Heel veel plezier in dat mooie land.

• 06 Maart 2014 - 12:19

Henk En Lidy Kole:

Wat een heerlijke temperatuur hebben jullie, wel even een overgang vanuit nederland. Hier begint het een beetje op lente te lijken en dat is ook al genieten. Als je zo leest en jullie met eigen ogen zien hebben de meeste mensen daar maar heel weinig en zijn er grote verschillen. Wat hebben wij het hier dan toch over het algemeen heel goed. Een bezoek aan het Robbeneiland lijkt me inderdaad heel indrukwekkend. Je kunt dan alleen nog maar meer respect krijgen voor Nelson Mandela.
    De pinquins zijn altijd weer geweldig leuk om te zien en ze schuwen daar de mensen niet zoals jullie beschrijven. Het zuidafrikaanse taaltje klinkt zo leuk vind ik. En smaakt de wijn goed?
    We wensen jullie een mooi vervolg van jullie reis.
    Hartelijke groeten van
    Henk en Lidy.

• 10 Maart 2014 - 13:55

Ma:

Wat deed me dat goed om je via facatime even tezien en ook de omgeving prachtig.