Banff national park - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Banff national park - Reisverslag uit Calgary, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Banff national park

Blijf op de hoogte en volg Rob

11 September 2017 | Canada, Calgary

Donderdag was het weer tijd om verder te gaan. Via de Icepeaks parkway rijden we van Jasper richting Lake Louise en Banff. Wat zich gisteren al aankondigde gaat vandaag verder, en dat is dat we last krijgen van de branden. Gisteren toen we naar de gletschers zijn geweest begon het in de middag al heel erg heiig te worden. Het blijkt dat rook van de branden hier in de lucht blijven hangen. Van de branden zelf hebben we totaal geen last want die zijn hier ver vandaan maar wel dus van de rook die dit oplevert. Gevolg is dat het lijkt alsof het mistig is en dat we een aantal uitkijkpunten op de Icefields parkway over kunnen slaan omdat het zicht gewoon onvoldoende is. Onderweg stoppen we nog wel bij het Peyto lake dat er ook met minder zicht prachtig bij ligt. Verder maken we nog een kleine wandeling voordat we bij Lake Louise aankomen. Lake Louise is erg mooi gelegen tussen de bergen met aan het einde van het meer een gletscher, door de rook is het wat heiig maar toch mooi. Ook hier maken we een wandeling langs het meer voordat we verder rijden naar Canmore waar we verblijven. Ook vrijdag is er nog steeds rook en het lijkt erop dat dit de komende dagen aan blijft houden. Hierdoor passen we de plannen wat aan. Na heerlijk te hebben uitgeslapen gaan we eerst even naar Banff voor een kleine wandeling langs de Bow river. Later in de middag gaan we nog naar Johnston canyon. Hopelijk is het zaterdag wat minder 'mistig' zodat we alsnog naar Moraine lake kunnen. Zaterdag is het inderdaad minder mistig maar ook regenachtiger. Ondanks het weer gaan we op weg naar Moraine lake maar hoe dichter bij we komen hoe donkerder het wordt. Als we bij Moraine lake (en Lake Louise dat vlakbij ligt aankomen) blijkt dat we niet de enige bezoekers zijn. Als we vlak bij het meer komen worden de wegen naar Moraine lake en lake Louise vanwege de drukte afgesloten en zit er niets anders op dan om te keren. Het is dan alleen nog mogelijk om terug te rijden en met een shuttle bus naar het meer te gaan maar aangezien het weer ook niet mee zit (het regent inmiddels en het is maar 13C) besluiten we om terug te rijden richting Banff. In Banff blijkt het weer een stuk beter te zijn en besluiten we naar lake Minnewanka te gaan. Bij het meer hebben we een bootje gehuurd en zijn lekker op het meer gaan varen. In de loop van de middag wordt toch ook hier het weer minder en besluiten we om terug te gaan. Inmiddels is het zondag en zijn we inmiddels in Calgary gearriveerd. We verblijven hier nog een nacht en vliegen dan morgen in de namiddag terug naar Nederland. Onderweg naar Calgary kwamen we nog langs sportvelden waar jeugd wedstrijden American football (de nationale sport hier) waren en zijn we even gestopt om te kijken. Hoewel we niets van het spelletje begrijpen was het leuk om te zien. Daarna verder naar Calgary waar je als echter Nederlander natuurlijk even de Olympic Oval ijsbaan moet bezoeken. Midden in de zomer hebben we hier nog een paar rondjes geschaatst en bijna het wereldrecord van Sven verbeterd. Al met al hebben we weer een prachtige reis gehad en (helaas) alleen de laatste dagen wat minder weer gehad.

• 11 September 2017 - 09:13

Sjaan:

Hallo yvon en Rob.
    Het zit er weer op jammer van het weer de laatste dagen.
    Blij om jullie dadelijk weer te zien. Groetjes en een goeie vlucht.

• 11 September 2017 - 12:06

Ingrid Volk:

Mooie foto's. Jammer van al die rook.
    Goede reis naar huis.
    Groetjes Ruud en Ingrid.

• 11 September 2017 - 18:06

Trudy Sturkenboom:

Leuke verslagen, mooie reis, nu weer goede vlucht naar huis. We zijn benieuwd naar alle verhalen van jullie.

• 11 September 2017 - 22:14

Joost Sturkenboom:

Hallo Rob en Yvonne, Leuk om middels jullie enthousiaste verhalen een beetje mee te kunnen reizen. Het waren erg leuke verslagen .