Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Jasper

Blijf op de hoogte en volg Rob

07 September 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Ook in Jasper zitten we in een blokhut, alleen nu is het een moderne hut op een soort vakantieparkje gelegen net buiten Jasper aan de Athabasca rivier. Hier begint tevens de Icepeaks highway een van de hoogtepunten van Canada waar we later deze week overheen gaan. Je merkt al wel dat we in het najaar komen, hoewel het nog steeds prachtig weer is is het 's nachts al flink koud. Vanochtend werden we wakker onder een strak blauwe hemel voor weer een mooie dag alleen was het vanochtend nog maar 10 graden en leek het meer op een mooie winterdag (qua temperatuur). De Canadezen zelf zeggen ook dat het een extreem mooie en droge zomer is. Het is zeldzaam dat het zo laat in het jaar nog bijna dagelijks 30C wordt. Met alle bosbranden snakken de Canadezen naar een beetje regen. Vandaag gaan we op stap in de buurt van Jasper en rijden we eerst naar Maligne Canyon, een kloof vlak bij Jasper. Hier maken we vast een kleien wandeling om de spieren vast wat los te maken. Daarna rijden we door naar Maligne Lake. Onderweg komen we eerst nog langs Medicine lake. Een niet direct mooi maar wel bijzonder meer. Door allerlei gangen stelsels onder het meer kan het zo maar gebeuren datjes meer droog komt te staan. Ook nu staat er niet veel water. Vervolgens rijden we door naar Maligne lake. Vlak voor we daar aankomen zien we een paar auto's langs de weg staan en met onze safari ervaring weet je dan daar is iets te zien. We zetten de auto langs de kant en stappen uit. Vlak langs de weg staat een enorme eland, zo'n beetje het enige dier in Canada dat we nog gemist hadden. Op een gegeven moment loopt hij op in onze richting en blijft op zo'n 10 meter van ons staan, toch wel indrukwekkend zo'n enorm beest met zijn grote gewei. Omdat het hem te druk wordt met steeds meer mensen draait hij zich om in het bos te verdwijnen. Bij Maligne lake maken we een mooie maar zware wandeling naar de top van een berg waar we een mooi uitzicht hebben over het meer. Na de wandeling gaan we nog even naar de oevers van het meer voordat we terug rijden naar Jasper.
Omdat er op de Icepeaks highway waarschijnlijk zoveel te zien is dat we mogelijk te weinig tijd hebben om alles te bekijken besluiten we om woensdagavond vast een stuk van deze route te rijden en bij wat punten te stoppen, dat scheelt ons donderdag weer wat tijd. De belangrijkste bestemming woensdag zijn de Colombia icefields gelegen langs de Icepeaks highway. De Colombia icefields is een enorm ijsveld op de top van een aantal bergen van rond de 3500 meter waaruit vele verschillende gletschers zijn ontstaan. Met een soort maandagen rijden we een stuk over de Athabasca gletscher waar we vervolgens uit kunnen stappen om de gletscher te bekijken. Hoewel we al op meerdere gletschers zijn geweest blijft het indrukwekkend. Zo dicht bij krijg je een goed beeld van de grootsheid van een gletscher. Nadat we met de maandagen zijn teruggereden worden we nog bij een uitkijk platform afgezet vanwaar je een mooi uitzicht over de omgeving hebt. Op de terugweg stoppen we nog bij 2 watervallen en gaan daarna terug naar onze blokhut. 'S avonds gaan we op pad naar Jasper om daar te gaan eten. Net als we het park afrijden staan er aan de achterkant van het park een aantal auto's stil. Nieuwsgierig als we zijn gaan we toch even kijken of daar nog iets interessants te zien is. Vlak achter ons bungalow park staat een volwassen mannetjes hert met 2 van zijn dames rustig wat gras te grazen. Alle mensen erom heen lijken geen enkele indruk op hem te maken zolang hij maar rustig kan eten. Net als bij de eland zijn de dieren totaal niet bang en is de afstand naar de nieuwsgierige mensen met zo'n 5 meter nog kleiner als eerder bij de eland. Morgen rijden we verder voor onze laatste etappe richting Canmore in de buurt van Banff en Lake Louise.

• 07 September 2017 - 09:13

Sjaan:

Hallo kinderen
    Jullie beleven veel jullie hebben dadelijk nog een week nodig om bij te komen na al dat gewandeld
    Hier begint het ook kouder te worden.
    Groetjes

• 07 September 2017 - 14:05

Janny Kool:

Ha Yvonne en Rob,
    Aan de foto"s te zien weer een prachtige reis.
    Ik probeer alle verslagen te lezen, omdat mijn moeder in het ziekenhuis ligt en er veel geregeld moet worden om haar te plaatsen in een verpleeg/verzorging tehuis reageer ik niet altijd.
    fijne reis en groetjes
    Janny