Vancouver en Vancouver Island - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Vancouver en Vancouver Island - Reisverslag uit Telegraph Cove, Canada van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Vancouver en Vancouver Island

Blijf op de hoogte en volg Rob

27 Augustus 2017 | Canada, Telegraph Cove

Vancouver en Telegraph Cove

Het heeft langer geduurd dan dat de bedoeling was maar hier is dan ons eerste verslag. In deze tijd hadden we er geen rekening mee gehouden dat er nog steeds plaatsen zijn waar er geen internet beschikbaar is en die afgesloten lijken van de wereld.

Met een kleine vertraging zijn we dinsdag vanaf Schiphol vertrokken. En na een vlucht van zo'n 11 uur met een tussenlanding in Calgary waren we om 15.45 in Vancouver waar het met 26C zeer aangenaam was. Doordat alle controles vlotjes verliepen waren we ruim een uurtje later al in onze B&B. Ondanks de vlotte reis waren we flink moe, met het tijdverschil van 9 uur was het voor ons tenslotte al midden in de nacht. 'S avonds even wat eten en dan vroeg naar bed.
Na een goede nachtrust waren we Woensdag vroeg wakker en konden we dus op pad in Vancouver. Vancouver is mooi gelegen aan zee met op de achtergrond de bergen van de Rocky Mountains. Eerst zijn we naar de Harbour centre tower geweest waar we vanaf 170 meter hoogte een mooi uitzicht over Vancouver en omgeving hadden. Daarna hebben we fietsen gehuurd om zelf op pad te gaan in Vancouver. Op de fiets hebben we een rondrit gemaakt langs o.a. De stoom klok, Canada place en het enorme Stanley park. Bij de haven was het een leuk gezicht om het komen en gaan van alle watervliegtuigen te zien. In het park hebben we een bezoek gebracht aan het Vancouver aquarium. Aan het eind van de middag begon de jetlag toch wel weer op te spelen en zijn we teruggegaan naar onze B&B.
Donderdag zijn we echt op pad gegaan. Na op het vliegveld onze auto te hebben opgehaald zijn we naar de Ferry vertrokken voor de overtocht naar Vancouver island. Na een lange rit over het eiland kwamen we aan in Hidden Cove Lodge bij Telegraph Cove, ons verblijf voor de komende 3 dagen. Het is een prachtige lodge gelegen aan een rustige baai. Hoewel de temperaturen hier een stuk lager (19 a 20C) zijn dan op het vaste land is het nog steeds heerlijk. De vrijdag begon direct al goed, terwijl we aan ons ontbijt zaten uitkijkend over de baai liep vlakbij de lodge rustig een beer te wandelen langs het water (ze zitten hier dus echt). Na het ontbijt zijn we opgepikt bij de aanlegsteiger van de lodge om mee te gaan met een walvis cruise. Na een stukje varen was het al snel raak toen een groep orka's langs de kust zwom. Hoewel we op enige afstand moesten blijven was de groep goed te zien en te volgen. Ook daarna kwamen er nog diverse groepen orka's langs die allemaal rustig langs de kust zwommen. Wat een fantastisch gezicht om deze beesten langs te zien komen. Na de lunch aan boord gingen we iets verder de zee op om te kijken of we walvissen zagen. Vanuit onze reis naar Nieuw Zeeland weten we dat je geluk moet hebben, hopen dus maar dat we een walvis zien. Hier blijkt dit echter geheel anders te zijn. Eenmaal aangekomen bij de wat diepe wateren zien we al direct walvissen. En in de loop van de middag komen er constant overal walvissen opduiken die je direct hoort als ze hun lucht uitblazen. Wat een enorme beesten zijn het toch en een prachtig gezicht als ze hun staart omhoog gooien om weer onder te duiken. Het aantal walvissen dat we hebben gezien is niet te tellen zoveel. Morgen staat er weer een mooie excursie te wachten als we op zoek gaan naar beren.
Om half 7 ging de wekker voor de beren excursie. Nadat we om 7 uur zijn opgepikt varen we eerst bijna 2 uur richting het gebied waar de beren zich bevinden volgens de gids is dit beren paradijs). Onderweg genieten we van een ontbijt en zien we op verschillende plaatsen walvissen opduiken en weer ondergaan. Bij Glendale Cove aangekomen zien we al snel een moeder beer en 2 jongen. Heerlijk keuvelen de beren langs de waterkant op zoek naar eten. Af en toe kijken ze eens naar ons zonder er. aandacht aan te besteden. De moeder beer heet Bella en blijkt een beroemde beer te zijn. Bella speelde de hoofdrol in de Disney film 'Bears' (waar ze Sky wordt genoemd). Na een tijdje bij Bella en haar kinderen rond te hebben gehangen duikt aan de overkant van de baai een andere beer op met haar jongen. En zo gaat het de hele dag door. Als we een tijdje bij een beer hebben rondgebracht duikt er ergens anders weer een andere beer op. Telkens blijven we kijken hoe de beren hun kostje bij elkaar zoeken. Helaas voor de beren blijken er dit jaar tot nu toe niet heel veel zalmen de rivieren op te zwemmen zodat ze nog even geduld moeten hebben bij het vangen van de zalmen. Na een paar uur bij alle beren te hebben gekeken is het tijd voor de lunch. Na de lunch varen we langzaam terug en komen we op de terug weg nog een keer Bella en haar kinderen tegen. Rond 4 uur zijn we weer terug van deze bijzondere trip. Morgen zit ons verblijf in Hidden Cove Lodge er helaas al weer op. Een plek waar wij al lang niet meer aan gewend zijn. Het is er zo verschrikkelijk stil dat je het bijna niet kan voorstellen. In de ochtend staande op de pier hoor je soms in de verte het uitblazen van de lucht door walvissen of dolfijnen. Zondag rijden we een flink stuk terug naar de andere kant van het eiland en gaan we naar Ucluelet.

• 27 Augustus 2017 - 21:39

Sjaan:

Jullie hebben alweer heel wat gezien in zo korte tijd kijk maar ui voor de beren ze lijken zo lief geniet verder en groetjes van ons

• 27 Augustus 2017 - 23:04

Joost:

Ha Rob en Yvonne. Leuk op deze manier jullie vakantie te beleven. Rob met het fietsen kon jij zeker het kopwerk doen ?

• 28 Augustus 2017 - 07:42

Ingrid:

Leuk al die beren! Dacht al dat jullie geen bereik hadden.
    Groetjes Ruud en Ingrid.

• 28 Augustus 2017 - 11:14

Trudy Sturkenboom:

Mooi verslag Rob en jullie hebben wel heel veel mazzel om zoveel dieren van dichtbij te zien. Moet heel bijzonder zijn. Prachtige foto's ook. Heel veel plezier nog.