Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Bagan

Blijf op de hoogte en volg Rob

01 Januari 2017 | Myanmar, Pagan

Bagan

De internet verbindingen in Myanmar zijn erg matig. In de meeste hotels is het ronduit slecht en daarom kunnen we niet altijd verslagen en foto's plaatsen. Voor het eerst zitten we nu in een hotel (hotel Innwa) waar wel een goedig ernst is. Hierbij dus weer een verslagje en hopelijk ook foto's. Voor de liefhebbers heb ik inmiddels ook foto's geplaatst bij het verslag van Inle lake.

Na ons verblijf bij Inle lake zijn we met een minibus richting Bagan vertrokken. Al tijdens onze tijd in Yangon hadden we gezocht naar beschikbare kamers in Bagan en toen al bleek dat het daar best druk was. Daarom hebben we direct bij aankomst al via Agoda een kamer geboekt voor Bagan. Ondanks het feit dat we direct kregen dat de boeking was gelukt bleef de gebruikelijke bevestiging uit. Na 2 dagen hebben we toch maar eens contact opgenomen met Agoda. Hierop kregen we gelukkig al snel reactie maar helaas niet positief, het hotel bleek overboekt. Op zoek naar een nieuw hotel dus en dat valt niet mee zo vlak voor vertrek naar Bagan. Uiteindelijk vinden we bij booking.com nog 1 hotel dat 2 kamers voor ons heeft. Er zijn geen beoordelingen voor deze accomodatie maar we hebben geen andere keus. Eind goed al goed dachten we toen.
Na een hobbelige rit komen we rond 16.00 in Bagan aan waar we bij ons guesthouse worden afgezet. Nadat de bus vertrokken is komt een verbaasde eigenaar ons tegemoet. Boeking bij ons? Maar ik doe helemaal geen zaken meer met booking.com. In heb wel kamers maar die zijn vol. Daar staan we dan, eind van de middag en geen kamers. De eigenaar is erg aardig en bied ons wel een paar bedden die op een gangetje staan. Omdat we daar geen telefoon bereik en/of internet hebben om contact op te nemen besluiten we naar het centrum van Bagan te gaan op zoek naar verbinding en een slaapplaats. De aardige eigenaar biedt ons aan om ons naar het centrum te brengen waar we dan maar gebruik van maken.
In Bagan komen we aan bij hotel Thante. Het hotel heeft in eerste instantie geen plaats maar de manager gaat wel voor ons op zoek. Vrij snel heeft hij al een kamer voor ons geregeld en kort daarna zelfs een 2e. We kunnen dus in ieder geval slapen. Na enig tijd krijgen we ook booking.com telefonisch aan de lijn. Ze bieden hun excuus aan en geven aan er alles aan te doen op alles op te lossen. Zelf gaan we natuurlijk ook op zoek maar op internet is nauwelijks iets te vinden. Zeker voor de 31e is het een probleem. Voor de 30e vinden we al wel iets en we besluiten dit maar direct te boeken. 'S avonds laat krijgen we ook van booking.com reactie waarin ze ons een hotel 40 km verderop aan bieden. Aangezien we voor Bagan zijn gekomen en geen zin hebben om iedere dag in een taxi te moeten stappen geven we aan dit geen optie te vinden. Eerst maar eens slapen en morgen zien we wel verder.
De volgende morgen doen we rustig aan en we hebben al besloten ons verblijf in Bagan hierdoor niet te laten verpesten en op stap te gaan in Bagan. Hiervoor hebben we 2 elektrische scooters gehuurd om de mooie omgeving met alle pagodes in Bagan (dit zijn er ongeveer 2200) te bezoeken. Omdat Jeffrey en Lisanne nog niet klaar zijn voor vertrek besluiten Yvonne en ik de verdere reactie van booking.com niet af te wachten en gaan we zelf nog even op zoek naar een verblijfplaats voor de 31e en nieuwjaarsdag. Na bij een paar hotels en guesthouses te horen hebben gekregen dat alles vol is hebben we uiteindelijk bij een guesthouse succes. Voor de 31e hebben ze 2 kamers beschikbaar. Het is weliswaar een heel eenvoudig guesthouse maar we hebben weer een slaapplaats geboekt. Direct aan de overkant van de straat vinden we tenslotte nog een hotelletje dat ook voor nieuwjaarsdag nog 2 kamers heeft voor ons waardoor we uiteindelijk toch voor alle geplande dagen onderdak hebben. Met dank aan de enorme aardige en behulpzame mensen in Myanmar zijn we er toch in geslaagd om alles te regelen. Tijd om op stap te gaan in Bagan.
Met onze elektrische scooters gaan we op weg langs de verschillende pagodes en Boeddistische tempels die hier over een groot gebied verspreid liggen. Overal op de vlakte zie je tempels waarvan je er sommigen kan beklimmen. Van bovenaf heb je dan een mooi uitzicht op de omgeving en alle pagodes. En iedere keer moet je weer je schoenen of slippers uit te doen om naar binnen te mogen. Na 3 tempels heb ik mijn schoenen maar uit gelaten en ben ik de rest van de dag op mijn blote voeten verder gegaan. In veel tempels worden door de mensen gebeden en offers gebracht met bloemen, eten en geld. Ook zie je overal, net als in de rest van het land, veel monniken. Wat op valt is dat er ook heel veel jonge monniken zijn. De jongsten zijn hooguit een jaar of 7 a 8. In Myanmar gaat iedere jongen tussen zijn 7e en 10e jaar voor het eerst naar het klooster. Voordat hij het klooster in gaat krijgt hij een pij en worden zijn haren afgeschoren. Na je 20e ga je voor de 2e maal het klooster in. Leuk is om te zien dat de monniken die ' ochtends bij zonsopgang moeten bedelen voor hun eten voor die dag toch ook gewoon met hun tijd mee gaan en met mobieltjes lopen. Het is een prachtig gebied en heel de dag rijden we rond van de ene naar de andere pagode zonder dat het gaat vervelen, de dag vliegt voorbij. Aan het einde van de dag zoeken we een pagode op waar we naar boven kunnen en de zonsondergang kunnen zien. Langzaam zien we de zon achter de tempels en de bergen verdwijnen. In het donker rijden we terug naar hotel Thante waar onze bagage nog staat en nemen we een taxi die ons naar het prachtige hotel Gracious Bagan brengt. Zaterdagmorgen gaat al vroeg de wekker (05.10 uur) en sta ik op om samen met Jeffrey en Lisanne naar de zonsopkomst boven Bagan te gaan kijken. Yvonne heeft geen zin en blijft lekker in bed om uit te slapen. In het donker rijden we met de taxi naar een pagode die we gisteren al voor de zonsopkomst hebben uitgezocht. Ondanks dat het een beetje bewolkt is is het een mooie zonsopkomst en zien we in de nevel de vele pagodes op de vlakte. Ook zien we een hele horde luchtballonnen aan ons voorbij trekken die de tempels vanuit de lucht bekijken. Rond 8 uur zijn we weer terug en is het tijd voor ontbijt. Daarna is het tijd om lekker te relaxen aan het zwembad. Laat in de middag moeten we weer verhuizen en nemen we een taxi om onze intrek te nemen in het hotel voor oudejaarsavond. Na te hebben gegeten gaan we naar een bar waar we de jaarswisseling vieren. Nieuwjaarsdag is onze laatste dag in Bagan en na het vroege op staan voor de zonsopgang en door de jaarwisseling slapen we lekker uit. In het dorp nemen we een ontbijten waarna we nog een keer met de scooter op stap gaan Pm een aantal pagodes te bezoeken. Tevens moeten Jeffrey en Lisanne nog foto's maken om reclame te maken voor de backpacks die ze hebben gekregen. Aan het eind van de middag nemen we nog een taxi om mount Popa te bezoeken. Mount Popa is voor de Birmezen de berg van de goden. Hoewel de berg voor de bevolking een pelgrimsoord is valt het voor wat tegen. Het is er vooral vies en niet erg mooi. Gelukkig hebben we nog wel genoten van de vele apen die op deze berg leven. Morgen verlaten we Bagan en gaan we richting Mandalay. Hiervoor moeten we vroeg op want om 05.30 uur vertrekt onze boot die ons naar Mandalay zal brengen.

• 01 Januari 2017 - 16:47

Op Sjaan:

Hoi. Jullie hadden haast op straat moeten slapen, de pavgodes en alles wat je beschrijft van die jonge monniken hebben we van de week allemaal gezien bij erica terpstra dus weten een beetje wat jullie gezien hebben. Jullie moeten wel vaak vroeg op en dat in de vskantie.groetjes van ond

• 01 Januari 2017 - 19:29

Joost:

Leuk jullie verslag te mogen lezen. Dat geeft een goed beeld wat jullie allemaal meemaken. Geniet nog verder van het land , de mensen en van elkaar. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Hier is het guur en koud weer met een beetje neerslag.

• 01 Januari 2017 - 19:38

Ingrid:

Dat valt niet mee om een slaapplaats te vinden, iets anders dan wat jullie normaal gewend zijn. Maar de oudejaarsavond was wel gezellig?
    Leuk dat jullie gebeld hebben, jammer dat de verbinding niet zo goed was en we niet echt konden praten, maar het beeld was redelijk.
    Rob, leuke outfit op de foto samen met de monnik! Loop je er daar heel de dag zo bij? En dan ook nog op blote voeten.
    Groetjes.