Eindelijk weer samen na 13 maanden - Reisverslag uit Kyaikto, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Eindelijk weer samen na 13 maanden - Reisverslag uit Kyaikto, Myanmar van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer samen na 13 maanden

Blijf op de hoogte en volg Rob

23 December 2016 | Myanmar, Kyaikto

Het heeft lang geduurd maar dinsdag 20 december wasj het dan zover. Na 13 maanden gaan we weer op pad om eindelijk Jeffrey en Lisanne weer te zien. Met een kleine vertraging vertrokken we rond 10 uur 's avonds vanaf Schiphol richting Bangkok. Na een voorspoedige vlucht landen we zo'n 11 uur later in Bangkok. Om naar Myanmar te komen moesten in Bangkok overstappen. Omdat we vanaf een andere luchthaven in Bangkok vlogen was het eerst nodig om met een shuttlebus naar de andere luchthaven te rijden. Ook dit ging weer allemaal soepel en na een korte vlucht landen we rond half 10 plaatselijke tijd in Yangon, de grootste stad van Myanmar. Een klein uurtje later is er dan na vele maanden wachten eindelijk weer het weerzien met Jeffrey en Lisanne, wat heerlijk. Na de koffers op de kamer te hebben gebracht zijn we nog even wat gaan drinken in een straat barretje in Yangon.
De volgende dag zijn we met zijn vieren op stap gegaan in Yangon. Niet een stad met heel veel bezienswaardigheden maar dat mag de pret niet drukken we hebben tenslotte voldoende om bij te praten. 'S ochtends zijn we wel naar de enige chte bezienswaardigheid in Yangon geweest, de Shwegadon pagode. De Shwegadon pagode is een van de meest heilige plaatsen voor de zeer gelovige Birmezen. Het is een prachtige pagode met veel goed en overval zitten mensen te bidden, praten of liggen ze in de vele paviljoentjes gewoon te slapen. In de middag zijn zijn we naar het Strand hotel gegaan, een hotel uit de koloniale tijd van de Britten. Hier hebben we een heerlijke high tea gehad. Tenslotte moesten we toch ook nog even bustickets voor de volgende dag regelen wat niet mee viel omdat vanwege de kerstdagen toch veel mensen onderweg blijken te zijn. Uiteindelijk zijn we er toch in geslaagd om tickets te bemachtigen. Morgen betrekken we met de bus naar Kyaikto naar het pelgrimsoord de gouden rots.
Voor de eerste keer in de vakantie gaat al vroeg de wekker omdat we om 06.00 uur door een taxi worden opgehaald om naar het busstation te gaan. Op het busstation is het een drukte van belang maar gelukkig worden we direct bij de juiste bus afgezet. Om 08.00 uur vertrekken we voor een ruim 4 uur durende busrit naar Kyaikto. Daar aangekomen gaan we eerst even bijkomen in ons hotel voordat we naar de gouden rots gaan. Aan het einde van de middag gaan we op pad en worden in een truck geperst die ons in een half uur naar de gouden rots brengt. Flink door elkaar geschud komen we daar aan. De gouden rots is een belangrijke bedevaartplaats voor de Boedhisten. Hier bevindt zich op het uiterste puntje de gouden rots, een rots die naar de legende alleen op zijn plaats wordt gehouden door een haar van Boeddha. Het is er erg druk met veel Birmezen die er een dagje uit van Iijken te maken om deze plaats te bezoeken. Sommigen blijven er zelfs slapen. Net als in Indonesië (en ongetwijfeld andere Aziatische landen) ben je hier als blanke ook weer een bezienswaardigheid. Sommigen staren je aan, andere maken stiekem foto's of filmpjes van en weer anderen vragen of ze met je op de foto mogen. Geen probleem natuurlijk voor deze 'bekende' Nederlanders. Het is een bijzonder gezicht deze met bladgoud bedekte rots en alle drukte eromheen. Als we terug komen is het al donker en tijd voor een hapje eten. Ook dit is een uitdaging in een land waar lang niet iedereen Engels spreekt. Morgen reizen we terug naar Yangon waar we vervolgens de nachtrust nemen naar Inle lake om daar Lisanne haar verjaardag te vieren.

• 23 December 2016 - 17:23

Sjaan P:

Fijn wat van jullie te horen jullie zijn weer flink op pad geniet er van groetjes voor allemaal

• 23 December 2016 - 18:13

Sjaan:

fijn wat van jullie te horen jullie zijn al weer vroeg op pad in de vakantie geniet er van groetjes voor allemaal

• 23 December 2016 - 19:50

Trudy Sturkenboom:

Leuk om te lezen en wat moet het fijn zijn geweest om je zoon weer te zien (en Lisanne natuurlijk).
    Veel plezier in Myanmar, geniet van elkaar en van de mooie indrukken.

• 24 December 2016 - 11:29

Ingrid:

Wat stralen jullie allemaal!!
    Geniet ervan.

Groetjes Ruud en Ingrid.

• 27 December 2016 - 12:10

Janny Kool:

Leuk weer een nieuw reisverslag van jullie te lezen.

groet
    Janny