Moremi en de Okavango delta (2) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Moremi en de Okavango delta (2) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Moremi en de Okavango delta (2)

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 September 2015 | Botswana, Maun

We balen flink en zijn bang dat de safari camp op een teleurstelling zal uit draaien maar uiteindelijk wordt het toch nog een prachtige Tour. Je moet tenslotte alles een keer meegemaakt hebben, dus ook pech midden in een wild park ( we lijken net de Jumbo reclame tussen de leeuwen). Voordat we naar de boot gaan spreken we nogmaals met de gids af dat hij geen enkel risico neemt en het diepe zand vermijdt wat hij gelukkig doet. Als hij diep zand ziet zet hij telkens de auto stil en gaat kijken of we een andere weg kunnen nemen. Misschien wel juist hierdoor krijgen we op weg naar de boot nog een prachtige game drive die alle ellende doet vergeten. Na een tijdje rijden kunnen we ook deze vakantie weer zeggen dat we de complete Big 5 hebben gezien. Vlak langs de weg ligt in een boom een luipaard om zich heen te kijken. Hij houdt de omgeving goed in de gaten om te zien of er nog wild zijn kant op komt. Na een groot aantal prachtige foto's komt het bijna zover als een giraffe gevaarlijk dicht bij de boom met het luipaard komt. Maar waarschijnlijk door onze aanwezigheid durft hij niet helemaal tot bij de boom te komen (het is hiermee zijn geluksdag). Na het luipaard rijden we verder en als we vlak bij het punt zijn waar we door de boot worden opgepikt zien we een erg bijzonder verschijnsel als Yvonne een leeuwin ziet lopen. De leeuwin is alleen en wordt achtervolgd door een grote groep impala's die al roepend de leeuw opjagen om waarschijnlijk zo hun groep te beschermen. Helaas verdwijnt de leeuw tussen het struikgewas waardoor we de leeuwin niet meer zien en ook de impala's komen terug. Het is dus wel de omgekeerde wereld. Uiteindelijk komen we zonder verdere problemen aan bij de boot die ons naar Gcadikwe eiland zal brengen voor een 2 nachten durende camping op het eiland. Onderweg er naar toe varen we door een weerwar van kanalen in de Delta. Er zijn veel vogels te zien. Onderweg zien we tot 3x toe een olifant die tot zijn middels in het water staat om zich tegoed te doen aan de waterplanten. Ook langs de kant zien we olifanten. Veel dieren waden of zwemmen naar de eilanden in de Okavango Delta op zoek naar voedsel. Aan het einde van de middag komen we vermoeid aan bij onze camping. Nog meer dan de andere camping is hier sprake van een echt bushcamp. Een tent met een gewoon bed maar de wc is een gat in de grond en de douche bestaat uit een zak waarin water gevuld wordt als je wilt douchen. Onze tent kijkt over de graslanden van het eiland uit zo de wildernis in. Ze hebben hier een bar gebouwd onder een tentzeil waar iedereen samen eet, erg gezellig. 'S avonds na het eten zitten we nog gezellig met iedereen op het camp rond het vuur om elkaar alle belevenissen te vertellen. Als we een tijdje slapen worden we gewekt door een olifant die in het kamp rond wandelt en de boel flink aan het verbouwen is. Je hoort hem hele takken van de bomen af rukken. Heel spannend is het als de geluiden steeds dichter bij komen totdat hij op een gegeven moment naast onze tent staat te eten. Je hoort hem brommen. Voor onze tent blijft hij staan en omdat we alleen het gaas van onze tent hebben dicht gedaan zien de enorme olifant op een kleine 3 meter van ons bed staan. Spannend maar ook een prachtige ervaring. Later in de nacht komt er nog een olifant voor onze tent langs lopen maar die heeft alleen Yvonne gezien ( ik sliep lekker door). Zaterdagmorgen zijn we weer met een boot safari meegegaan. Er zijn veel vogels, de nijlpaarden en krokodillen zijn echter erg schuw. Telkens als ze ons zien duiken ze onder water om niet meer tevoorschijn te komen. 'S middags rustig in de hangmat gelegen want het is hier de laatste dagen erg heet (40C). In de namiddag gaan we opnieuw op een bootcruise. Vanwege het warme weer gaan we met de gidsen zwemmen in de rivier (niet verder dan tot onze knieën met alle beesten hier). Zondag is het weer tijd om te vertrekken met een laatste bootcruise worden we terug gebracht naar het vaste land waar gelukkig een andere auto op ons staat te wachten. Door de pech van afgelopen dagen gaan we vandaag alsnog op een game drive maar buiten de gebruikelijke dieren zien we niet veel bijzonders. Na een vermoeiende dag komen we rond 5 uur weer aan in onze B&B. Morgen gaan we weer op weg richting Windhoek. Voordat we verder gaan maken we eerst nog een vlucht met een klein vliegtuig boven de Okavango Delta waarna we daarna doorrijden naar Gobabis vlak over de grens in Namibie waar we overnachten. Dinsdag tenslotte rijden we helemaal terug naar Windhoek voor onze terugvlucht laat in de avond.

• 20 September 2015 - 19:40

Ingrid:

Hallo rob en Yvonne,

Dat is inderdaad een heel lang verhaal met veel oponthoud. En waren er beesten in de buurt, als jullie de auto uit moesten graven?
    Die olifant naast je tent, dat lijkt me wel eng. Stel dat ie per ongeluk op jullie tentje gaat staan of een boomtak laat vallen. maar jullie hebben het overleeft.
    Groetjes Ruud en Ingrid.

• 20 September 2015 - 19:55

Sjaan:

wat een belevenissen allemaal maar ook griezelig maar goed dat wij alles horen als alles weer goed afgelopen is.het is nu aftellen blij als jullie weer goed thuis zijn. groetjes

• 21 September 2015 - 16:48

Janny:

Een olifant naast je bed, dat maak je niet vaak mee. Hij had zeker slaap anders was hij wel bij jullie tussen in gaan liggen om een slaapje te mdoen
    Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug.

Janny

• 21 September 2015 - 19:35

Leon:

Mooie verhalen weer Rob, en ja een olifant naast je bed is alweer zo gewoon, lekker doorslapen hoor.

Groetjes en rust maar lekker uit op de terugreis

Verslag uit: Botswana, Maun

Namibie en Botswana

Het duurt nog een maand of 8 voor dat het zover is maar we zijn al weer druk bezig met het regelen van een nieuwe verre reis. Op 25 Augustus vertrekken we voor een 4-weekse rondreis door Namibie, Botswana en ook nog even Zimbabwe. De reis zal vooral gericht zijn op de mooie natuur en de prachtige wildparken in deze Afrikaanse landen. Na aankomst in Namibie zullen we eerst de enorme duinen van de Namib woestijn bezoeken. Hierna rijden we door naar het Duits georienteerde Swakopmund gelegen aan de Atlantische oceaan. Hiervandaan trekken we verder door het Namibische woestijn gebied met zijn pre-historische rots tekeningen en gaan we op zoek naar de woestijn olifant en behopen we een Himba dorp te bezoeken. Hierna komen de wild parken aan de beurt. Eerst gaan we naar Etosha, het grootste wildpark van Namibie waarna we via et noorden van het land langzaam aan in de wildernis komen waar de begroeiing door de aanwezige grote rivieren flink toe neemt. Na aankomst in Botswana bezoeken we daar Chobe National Park. Het mooi aan Botswana is dat er op papier er wel wildparken zijn maar dat de dieren, omdat er geen omheining rond de parken staat, vrij rond kunnen lopen door het hele land. Na Chobe maken we dan een uitstapje naar Zimbabwe waar we de overweldigende Victoria watervallen zullen bezoeken. Terug in Botswana rijden we dan door naar Moremi en de Okavango Delta waar we een bijzondere ervaring hopen mee te maken door in een tentje een drie dagen midden tussen de dieren in de wildparken te gaan kamperen. Hierna rijden we dan weer terug naar Namibie voor de terugreis. Zoals gezegd duurt he nog even maar we kijken er nu al naar uit.