Moremi en de Okavango delta (1) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Moremi en de Okavango delta (1) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Moremi en de Okavango delta (1)

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 September 2015 | Botswana, Maun

Hierbij eindelijk weer (een lang) verslag met onze belevenissen in de wildernis. Of het ook lukt om foto's te plaatsen weet ik niet omdat internet niet heel geweldig is. Het is een verslag met flink wat problemen maar een heel goede afloop.
Dinsdagmorgen zijn we vanuit Victoria Falls vertrokken voor de rit terug naar Botswana. Na een klein uur rijden zijn we weer terug bij de grens waar alle formaliteiten een stuk sneller gaan dan op de heen weg. Met een klein half uur zijn alle formaliteiten geregeld en zijn we weer in Botswana. Dinsdag en woensdag staan vooral in het teken van de rit naar Maun, Moremi national park en de Okavango Delta. Dinsdag rijden we tot Nata waar we zullen overnachten. We rijden over asfalt wegen die slaapverwekkend zijn. De wegen zijn kaarsrecht en er is weinig verkeer, opletten dus om niet in slaap te vallen. De enige 'gebruikers' van de weg zijn regelmatig overstekende koeien, geiten en ezels. Naast de weg zien we toch nog regelmatig wild zoals de olifant, giraffe, everzwijn, impala en andere antilopen. Rond 3 uur zijn we in Nata voor onze overnachting. Het zwembad geeft een heerlijke verkoeling na de lange rit. Woensdag rijden we eerst langs de Sua pan voordat we verder rijden. In de Pan staat een klein laagje water waarin honderden misschien wel duizenden flamingo's rondlopen. Ook komen we nog een bruine hyena tegen. Daarna rijden we verder richting Maun voor onze 2e reisdag. In Maun verblijven we in een B&B van 2 Nederlanders. Donderdag gaat dan ons avontuur beginnen in het Moremi national park en in de Okavango delta. Donderdagmorgen worden we door onze gids en zijn maat opgehaald voor de camping safari. De eerste dag rijden we naar Third Bridge camp waar we zullen overnachten. Aangezien dit een flinke rit is zijn we een tijd onderweg. De bedoeling is dat we onderweg naar het camp ook wild spotten maar halverwege de rit komt er een kink in de kabel. We horen een harde knal waarbij we waarschijnlijk een steen raken aanvankelijk lijkt er niets aan de hand maar als we diep in het park over moeten schakelen op de 4-wheel drive blijkt deze niet meer te werken. Hierdoor moeten we dus zonder 4-wheel drive verder waarmee de ellende begint. Aangezien we diep in de Bush zitten is hier natuurlijk niet zo maar een wegenwacht beschikbaar. Zo goed als het kan rijden we verder maar al snel komen we in het diepe zand vast te zitten. Gelukkig komt ons al heel snel een auto tegemoet die ons eruit trekt maar een uur later is het weer raak en zitten we weer vast. De gids en zijn maat krikken de auto op en verzamelen hout om onder de wielen te leggen. We zitten echter zo diep vast dat de auto iedere keer wel loskomt maar daarna tot 3x toe weer vast loopt. Na een kleine 2 uur komt er gelukkig hulp langs, een safari groep met een stel Fransen komt ons te hulp om de wagen eruit te krijgen. De ranger raad ons aan om zoveel mogelijk buiten de paden te rijden om zo het diepe zand te vermijden. Met veel gehobbel en moeite komen we uiteindelijk toch in het camp aan, van de game drive is hierdoor niet veel terecht gekomen. Met de gids bespreken we of er een andere auto kan komen of wat anders de bedoeling is. Een andere auto,voor de volgende dag gaat niet lukken omdat het te ver rijden is en het kamp zo dicht gaat. Omdat we morgen na een stukje rijden met een boot de Delta in gaan moeten we dus alleen morgen zien te redden. 'S avonds gaan we desondanks nog op een game drive en vermijden we zoveel mogelijk het diepe zand. Met zonsondergang zien we nog een hyena. De camp is redelijk luxe met een tent met gewone bedden, een wc en een douche. Het enige verschil is dat alle dieren zo de camping kunnen op en af lopen. Het 's avonds echter rustig en behalve vogels, kikkers en nijlpaarden horen we weinig (wat volgens de gids hoogst uitzonderlijk is). We slapen daarom heerlijk. De volgende dag besluiten we toch om 's ochtends nog een game drive te doen (foute keuze) voordat we richting de boot gaan. We zien weinig dieren en tot overmaat van ramp wordt de gids overmoedig en komen we weer vast te zitten. Balend doen we alle moeite om de auto eruit te krijgen maar als de auto er eindelijk uit is komen we binnen de kortste keren voor een 2e keer vast te zitten en deze keer goed. Na een half uur zien we gelukkig een stel Nederlanders die ons uit het zand trekt en met ons naar het camp mee rijdt.

Verslag uit: Botswana, Maun

Namibie en Botswana

Het duurt nog een maand of 8 voor dat het zover is maar we zijn al weer druk bezig met het regelen van een nieuwe verre reis. Op 25 Augustus vertrekken we voor een 4-weekse rondreis door Namibie, Botswana en ook nog even Zimbabwe. De reis zal vooral gericht zijn op de mooie natuur en de prachtige wildparken in deze Afrikaanse landen. Na aankomst in Namibie zullen we eerst de enorme duinen van de Namib woestijn bezoeken. Hierna rijden we door naar het Duits georienteerde Swakopmund gelegen aan de Atlantische oceaan. Hiervandaan trekken we verder door het Namibische woestijn gebied met zijn pre-historische rots tekeningen en gaan we op zoek naar de woestijn olifant en behopen we een Himba dorp te bezoeken. Hierna komen de wild parken aan de beurt. Eerst gaan we naar Etosha, het grootste wildpark van Namibie waarna we via et noorden van het land langzaam aan in de wildernis komen waar de begroeiing door de aanwezige grote rivieren flink toe neemt. Na aankomst in Botswana bezoeken we daar Chobe National Park. Het mooi aan Botswana is dat er op papier er wel wildparken zijn maar dat de dieren, omdat er geen omheining rond de parken staat, vrij rond kunnen lopen door het hele land. Na Chobe maken we dan een uitstapje naar Zimbabwe waar we de overweldigende Victoria watervallen zullen bezoeken. Terug in Botswana rijden we dan door naar Moremi en de Okavango Delta waar we een bijzondere ervaring hopen mee te maken door in een tentje een drie dagen midden tussen de dieren in de wildparken te gaan kamperen. Hierna rijden we dan weer terug naar Namibie voor de terugreis. Zoals gezegd duurt he nog even maar we kijken er nu al naar uit.