De Victoria watervallen - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu De Victoria watervallen - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

De Victoria watervallen

Blijf op de hoogte en volg Rob

14 September 2015 | Zimbabwe, Victoria Falls

Zondagmorgen op ons gemak ontbeten en nog een kopje koffie gedronken in Kasane voordat we op weg gaan naar de Victoria watervallen. Het is slechts een uurtje rijden en we hebben dus alle tijd. Op 10 min. van Kasane gaan we de grens over naar Zimbabwe. Ook hier moeten natuurlijk weer alle grens formaliteiten geregeld worden. Aan de kant van Botswana zijn we zo klaar maar zoals we eigenlijk verwachten is dit aan de kant van Zimbabwe anders. Een flinke rij voor het loket van de immigratie zorgt ervoor dat we lang moeten wachten voordat we aan de beurt zijn.tussendoor komen ook nog eens allerlei mensen die bereidt zijn iets meer te betalen en met wat extra dollars in hun paspoort voor gaan.het is een bureaucratische rompslomp met veel papierwerk en geldklopperij. Zonder dat je extra geld uit geeft om alles sneller te laten gaan moet je in ieder geval betalen voor je visum, het feit dat je auto het land in gaat, verzekering voor de auto, wegenbelasting en nog een ander onduidelijk bedrag. Overal moet een formulier ingevuld en gestempeld worden. Na 3 loketten, een poortje en 1 1/2 uur later zijn we eindelijk in Zimbabwe. 200 meter na de grens worden we echter al weer aangehouden door de politie. Even checken of we niet te hard reden en of alle lichten het wel doen. Gelukkig voor ons is er niets waarop iets valt aan te merken en kunnen we doorrijden. Rond 1 uur zijn we bij ons guesthouse in Victoria Falls. Een leuk guesthouse met een lekker zwembad. Omdat het nog vroeg is lopen we even de 'stad' in en gaan we naar het Victoria Falls Hotel. Dit is een prachtig koloniaal hotel uit begin 1900 dat nog steeds helemaal in de stijl van die tijd is (en qua prijs niet te betalen). Het ziet er allemaal heel erg mooi en luxe uit. In de tuin kijk je vanaf het terras zo richting de brug over de Zambezi rivier. Met een cocktail in ons hand wanen we ons even 100 jaar terug. Voor het hotel ligt het oude trein station waar nog steeds een nostalgische trein aan komt vanuit Zuid-Afrika. Als we weg gaan staat er net een op het station. Als we even gaan kijken worden we door een stewardess (of heet dit anders in een trein) uitgenodigd om even binnen te kijken. Binnen is alles prachtig in oude stijl en we verwachten eigenlijk dat we Agatha Christie tegenkomen. Het is wel erg luxe en decadent. Buiten ligt een rode loper uitgerold voor de mensen die van het hotel naar de trein lopen en op het perron staat een Afrikaanse groep te zingen en te dansen.
Maandagochtend zijn we naar de Victoria watervallen geweest. Ondanks de lage waterstand vanwege de droge periode zijn de watervallen indrukwekkend alleen verderop zijn de watervallen wat kleiner dan anders. In de buurt van de watervallen loop je onder een constante nevel van water dat uit de kloof waar het water in valt opstijgt. Op sommige plaatsen wordt je zelfs flink nat. Langs de 1700 meter brede watervallen loopt een wandelpad dat we helemaal zijn afgelopen. Na nog even te hebben gepicknickt gaan we in de middag terug om nog even aan het zwembad te liggen. Morgen gaan we weer terug naar Botswana en overnachten we in Nata. Dit is een overnachting op doorreis naar de laatste etappe van onze reis, Moremi nationaal park en de Okavango Delta. Het volgende verslag kan daarom wel even op zich laten wachten. In Maun gaan gaan we namelijk voor 4 dagen met een gids in het Moremi park en de Okavango Delta kamperen. Internet hebben we dan natuurlijk niet.

• 14 September 2015 - 17:17

Ingrid:

Hoi Rob en Yvonne,

Dat is wel lang wachten voor 1 dagje Zimbabwe. De watervallen zien er mooi uit, als het warm is, is een beetje water wel lekker.

Groetjes Ruud en Ingrid.

• 16 September 2015 - 12:30

Sjaan:

mooie foto,s even geen reactie gehad heb een paar dagen geen internet gehad

• 16 September 2015 - 21:55

Henk En Lidy:

Jullie maken weer een prachtige reis, zijn heel produktief met de reisverslagen en hebben prachtige foto's.
    Nog een fijne laatste periode en alvast een goede thuisreis gewenst.
    Wij hebben hele leuke dagen met Anke gehad die a.s. maandag weer naar huis gaat.
    Hartelijke groeten van ons.

Verslag uit: Zimbabwe, Victoria Falls

Namibie en Botswana

Het duurt nog een maand of 8 voor dat het zover is maar we zijn al weer druk bezig met het regelen van een nieuwe verre reis. Op 25 Augustus vertrekken we voor een 4-weekse rondreis door Namibie, Botswana en ook nog even Zimbabwe. De reis zal vooral gericht zijn op de mooie natuur en de prachtige wildparken in deze Afrikaanse landen. Na aankomst in Namibie zullen we eerst de enorme duinen van de Namib woestijn bezoeken. Hierna rijden we door naar het Duits georienteerde Swakopmund gelegen aan de Atlantische oceaan. Hiervandaan trekken we verder door het Namibische woestijn gebied met zijn pre-historische rots tekeningen en gaan we op zoek naar de woestijn olifant en behopen we een Himba dorp te bezoeken. Hierna komen de wild parken aan de beurt. Eerst gaan we naar Etosha, het grootste wildpark van Namibie waarna we via et noorden van het land langzaam aan in de wildernis komen waar de begroeiing door de aanwezige grote rivieren flink toe neemt. Na aankomst in Botswana bezoeken we daar Chobe National Park. Het mooi aan Botswana is dat er op papier er wel wildparken zijn maar dat de dieren, omdat er geen omheining rond de parken staat, vrij rond kunnen lopen door het hele land. Na Chobe maken we dan een uitstapje naar Zimbabwe waar we de overweldigende Victoria watervallen zullen bezoeken. Terug in Botswana rijden we dan door naar Moremi en de Okavango Delta waar we een bijzondere ervaring hopen mee te maken door in een tentje een drie dagen midden tussen de dieren in de wildparken te gaan kamperen. Hierna rijden we dan weer terug naar Namibie voor de terugreis. Zoals gezegd duurt he nog even maar we kijken er nu al naar uit.