Toro Yaka Bush Lodge - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Toro Yaka Bush Lodge - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Toro Yaka Bush Lodge

Blijf op de hoogte en volg Rob

26 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Maandagavond wordt er rond een haardvuur heerlijk met zijn allen gegeten wat erg gezellig is. Tevens wordt er gelijk gesproken wat je de volgende dag wilt doen. Optie 1 is om gewoon uit te slapen (maar dat is natuurlijk geen optie op deze lokatie). Voor de andere 2 opties moet je in ieder geval vroeg op want om half 6 wordt je wakker gemaakt. De ene optie is om met een ranger met een jeep een game drive te gaan maken. De andere optie is een ochtend wandeling!!!!! Met ranger door het park. Omdat je toch een beetje spanning moet hebben in je leven kiezen wij voor de laatste optie. 'S ochtends dus vroeg en om 6 uur gaan we met een gewapende ranger aan de wandel. Hij verteld ons dat het bij de wandelingen niet direct om dieren spotten gaat omdat deze ons bijna altijd eerder opmerken dan wij hen. Het gaat erom dat je lopend dingen ziet die je vanuit een jeep niet goed kan zien. Zo zien we diverse planten en spinnen en krijgen we uitleg over welke uitwerpselen van welk dier zijn (ook interessant). Lopend in de rivierbedding zien we een wirwar van sporen Van antilopen, olifanten, giraffen en (oeps) ook een vers spoor van een luipaard met jong. Dat kans echter dat we die te zien krijgen is echter te verwaarlozen. Het is ongelooflijk wat de rangers aan informatie uit de omgeving halen. Na verloop van tijd wordt er een groep olifanten gesignaleerd en de begint de echte safari pas echt lijkt het wel. Samen met de ranger sluipen we door het veld en belanden we midden in een groep olifanten. Op onze knieën naderen we er een tot op zo'n 25 meter terwijl we overal om ons heen olifanten horen eten en het complete af horen breken. Wel een beetje eng zo dicht maar wauw wat een ervaring. Net terug bij de lodge wandelen er nog 3 giraffen voor het zwembad langs, we krijgen er maar geen genoeg van. Op de dag zijn er op het terrein van de lodge een Pumba familie die rustig het gras kort maaien. 'S middags zijn we met de jeep mee geweest op de avond safari. Zo met de naderende zonsondergang worden de meeste dieren actiever en gaan de jagers op pad. Nog in het licht komen we een groep olifanten tegen met allemaal kleine olifantjes. Zo'n olifanten familie sloopt in korte tijd een heel bos. Als het donker is gaan we op zoek naar de katachtigen, helaas kunnen we deze vanavond niet vinden. Wel zien we een kameleon. Ook woensdag worden we weer om half 6 gewekt. Maar net als gisteren komen we niet heel veel dieren tegen (of raken we nu al gewend). We zien natuurlijk impala's, een aantal vogels en een giraf. Er is ook nog een leeuwin met 2 kleintjes gespot. We komen heel dichtbij maar ze hebben zichzelf zo goed verstopt dat we een glimp van ze op vangen. Omdat leeuwen vaak overdag op dezelfde plek blijven luieren is er een goede kans dat we ze vanavond wel kunnen zien. Na lekker aan het zwembad geluierd te hebben gaan we 's middags weer met de jeep op pad. Zoals gezegd gaan we op zoek naar de leeuwen van vanochtend. En we hebben geluk. De leeuwin met haar 2 jongen is inderdaad nog vlakbij dezelfde plek als vanochtend. Moeder ligt heerlijk in het gras en de kleintjes spelen met hoorn van een impala die waarschijnlijk al een tijd geleden door de moeder gevangen is. De moeder is zo relaxed dat we de jeep gewoon tussen haar en de jongen kunnen parkeren om te kijken naar een prachtige opvoering van de 2 jonkies die we tot 5 meter kunnen naderen. Dit is zo geweldig om te zien dat we hier een groot gedeelte van de tijd blijven staan. Als het inmiddels donker wordt gaan we weer op zoek naar jagers. Dat dat niet mee valt blijkt wel weer want ook nu worden ze niet gevonden. Wel weer een kameleon die van dichtbij kunnen bewonderen. Wel horen we voor het eerst de echte nacht geluiden van het oerwoud om ons heen als we eerst een leeuw horen brullen en later een een Hyena horen janken. Het zit er al weer bijna op en morgen gaan we naar ons laatste adres voor we naar huis gaan. Yvonne slaapt morgen uit maar ik ga nog een keer vroeg mijn bed uit voor een laatste gamedrive.

• 26 Maart 2014 - 21:34

Sjaan:

wel allemaal griezelig maar wat een ervaring nu is het haast afgelopen

• 26 Maart 2014 - 21:39

Henk En Lidy Kole:

Jullie hebben volgens ons wel de vakantie van jullie leven daar. Vol avontuur en spanning met al die dieren die jullie zien. Het is wel geweldig om ze zo van dichtbij te kunnen gadeslaan.
    Dat wordt afkicken als jullie weer terug zijn.
    Geniet nog van het laatste stukje van jullie reis en wensen jullie alvast een behouden thuiskomst.
    Hartelijke groet van ons.

• 26 Maart 2014 - 21:42

Ingrid:

Dat is allemaal wel spannend! Zit toevallig net het filmpje van de leeuwtjes te bekijken en dacht wel dat jullie daarbij geweest moesten zijn. Erg leuk! Ga morgen nog maar een keer,
    't is de laatste kans.

• 27 Maart 2014 - 17:40

Jaany:

Wat een geweldige ervaringen doen jullie op, ben benieuwd naar de andere foto's.
    De foto's die jullie nu laten zien zijn geweldig.

geniet nog van de laatste dagen.

groet
    Janny