Via Swaziland naar het Kruger park - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Via Swaziland naar het Kruger park - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Via Swaziland naar het Kruger park

Blijf op de hoogte en volg Rob

24 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Toen we afgelopen donderdag het vorige verslag hadden geplaatst zijn we nog wat gaan eten in het dorp. Op de terugweg bleek dat de waarschuwingsborden voor de nijlpaarden er niet voor niets staan. Op de weg terug kwamen we dus midden in het dorp een nijlpaard tegen. Gelukkig zaten we in de auto zodat we ons een stuk veiliger voelde. Tijdens het ontbijt vrijdag verzorgde de apen nog een mooi afscheid. Een aantal apen was druk aan het spelen en gebruikte al springend vanuit de bomen het zonnescherm van de guesthouse als trampoline, een geweldig gezicht. Vervolgens zijn we op weg gegaan richting het krugerpark. Een route die loopt via Swaziland waar we een nacht zullen blijven. Bij de grens liep alles soepeltjes maar wel op een manier die wij al lang niet meer kennen. Bij aankomst moeten wordt eerst het kenteken genoteerd en met hoeveel personen we zijn. Vervolgens mogen we onze auto parkeren om bij de immigratiedienst van Zuid-Afrika ons paspoort te laten afstempelen voor onze uitreis uit Zuid-Afrika. Dan mogen we verder met onze auto door naar de douane. De achterklep moet open en ik moet de auto papieren laten zien. Dan weer een stukje verder waar de Swazi's weer ons kenteken noteren en we door mogen naar de immigratie van Swaziland voor de inreisstempels in ons paspoort. Dan nog even betalen voor de auto en dan mogen we weer doorrijden naar de douane van Swaziland. Hier kunnen we zo doorrijden en zijn we eindelijk Swaziland binnen. Ondanks de vele handelingen duurt alles niet meer dan 30minuten. Het beeld in Swaziland is niet veel anders dan in Zuid Afrika. Alleen de snelheids beperkingen zijn een raadsel. Het lijkt alsof er constant willekeurig borden zijn geplaatst variërend van 60 tot 120 km. Een snelheid die echter niet is aan te raden met de vele koeien en geiten langs de weg die nog al eens het idee opvatten om zo maar over te steken. Zo rondrijdend merken we weinig van de armoede die er schijnt te heersen. Het land van koning Mswati III is eigenlijk alleen bekend van het jaarlijkse feest wat ter ere van hem wordt gehouden en waarbij hij (weer) een nieuwe vrouw uit kiest. In de loop van de middag komen we aan bij ons hotel dat wat afgelegen in een bos ligt. Verbazingwekkend dat het hier nog redelijk druk is. De volgende dag gaan we verder richting Kruger. Omdat er niet echt dingen zijn waar we in Swaziland naar toe willen rijden we rustig verder. Bij de grens opnieuw hetzelfde ritueel nu in omgekeerde volgorde. Omdat de reis zeer voorspoedig verloopt zijn we al bijtijds bij ons verblijf voor de komende 2 nachten. De B&B ligt prachtig aan de crocedile river. De tuin en het zwembad grenzen aan de rivier met aan de overkant het Kruger park. Omdat het flink warm is hebben we ons maar aan het zwembad geïnstalleerd en na enige tijd niets duikt er opeens een neushoorn op aan de overkant die rustig keuvelend voorbij schuifelt. Zondag hebben we 's ochtends rustig aan gedaan. Als we wakker zijn zien we aan de overkant van de rivier een aantal olifanten die in de rivier aan het baden zijn, een prachtig gezicht om te zien. Aan het einde van de ochtend gaan we zelf met de auto het park in en wat zijn we blij dat we airco hebben, de temperatuur is 36 C. Naast de altijd aanwezige impala's en zebra's wordt het vandaag een giraffen en vogeldag. Giraffen hebben we al wel gezien maar over het algemeen van een wat grotere afstand. Vandaag komt daar verandering in. Als komen we een giraf tegen die ons pad gaat kruisen. Hij komt steeds dichterbij en na enige tijd loopt hij voor ons op de weg, wat een enorm groot beest is dit. Een prachtig gezicht als hij statig doorloopt. Later op de dag is het weer prijs. Nu komen we 2 mannetjes tegen die met elkaar ruzie staan te maken. Met hun lange nekken proberen ze elkaar te slaan wat overigens in een laag tempo gaat. Een winnaar komt er niet echt. In het verloop van de dag zien we vandaag ook erg veel vogels. De roller, een mooie blauwe vogel lijkt in iedere boom te zitten. Ook Zazou (uit de lion king) komen we regelmatig tegen. Daarnaast zien we verschillende adelaars in een boom zitten en zijn er gieren. De katachtigen blijven lastig te zien net als thuis verslapen ze een groot gedeelte van de dag liggend ergens in de schaduw. Met al het hoge gras en bomen is het dus lastig ze te vinden. Maandag is weer een reisdag maar wel een bijzondere. Onze reis naar een lodge in een privé reservaat loopt de hele dag dwars door het Kruger park. Qua aantallen zien we vandaag eigenlijk niet veel dieren maar degene die we zien maken alles goed. Het gebrek aan de grote katten wordt ook verholpen. Nog maar net onderweg worden we geattendeerd op twee leeuwen die vlakbij zijn. De een licht ergens in het veld maar de 2e ligt ligt echt vlak langs de weg, we kunnen onze auto er op 5 meter naast zetten, alweer een prachtig gevoel. Later op de dag wordt onze big-5 gecomplementeerd. Nadat we eerder al de olifant, de buffel, de neushoorn en de leeuw hebben gezien krijgen de laatste en de moeilijkste te spotten in beeld, het luipaard. Hij ligt heerlijk te slapen in een boom vlak langs de weg en dus hebben we erg veel geluk. Op de rest van de reis komen we toch nog genoeg andere dieren tegen waaronder een neushoorn die hard weg loopt als hij ons ziet. Zojuist zijn we aangekomen bij onze lodge, Toro Yaka Bush lodge. Het is echt een Bush lodge want het ligt midden in een privé reservaat en we worden er op geattendeerd om wel op te letten en 's avonds niet te gaan rondlopen want er staat geen omheining rond de lodge waardoor de dieren in principe tussen de huisjes door kunnen lopen, dat wordt spannend. Als we het overleven lees je dit in het volgende verslag.

• 24 Maart 2014 - 21:46

Sjaan:

jullie hebben de big 5 echt gezien wij maar 4.
    ik zou niet graag in die lodge slapen.
    we hopen dat jullie niets tegen komen dus binnen blijven.
    de laatste paar daagjes geniet er nog van

• 24 Maart 2014 - 21:56

Ingrid:

Zat vanmiddag nog naar jullie onderkomens te kijken bij het Krugerpark, zagen er allebei erg leuk uit. En wat een uitzicht op het park met al die beesten die voorbij komen. Zou vannacht maar wel alles dicht houden! De laatste dagen alweer, wat gaat dat toch snel.