Sossusvlei - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu Sossusvlei - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Rob Sluiter - WaarBenJij.nu

Sossusvlei

Blijf op de hoogte en volg Rob

29 Augustus 2015 | Namibië, Swakopmund

Om 5 uur vrijdag ging al de wekker om naar de Sossusvlei te gaan in de Namib woestijn. Vroeg op dus om al met de zonsopgang in het park te zijn en hiermee te genieten van de mooiste kleuren en om de ergste hitte later op de dag te vermijden (die hitte viel achteraf wel mee). We hadden besloten om met de jeep van de lodge mee te gaan zodat we zelf heerlijk konden relaxen en niet hoefden te rijden. Zo 's ochtends vroeg was het flink koud maar met een thermo hemd aan en een deken was het in de jeep goed te doen. Bij de eerste zand duinen hebben we een stop gemaakt waarbij de gids liet zien hoe hij een spin die zich onder het zand had verstopt op spoorde, erg leuk om te zien. Daarna zijn we doorgereden naar Dune45, een bekende duintop die we konden beklimmen. Na een half uur klimmen waren we boven en konden we van het uitzicht genieten. Terug maar de snelle weg genomen en langs de steile zijde van het duin naar beneden gesprongen, dat ging een stuk sneller. Tussen alle hoge zandduinen ben je echt midden in de woestijn waar toch nog opvallend veel dieren te zien zijn, struisvogels, springbokken en oryxen ( een woestijn bok). Na de beklimming zijn we doorgereden naar de de Deadvlei en de Sossusvlei. Het laatste stuk ging echt door het diepe zand waarna we nog een stukje naar de Deadvlei moesten lopen. De Deadvlei is een prachtig en onwerkelijk stukje woestijn. Tussen de hoge duinen is een vallei ( de vlei) die erg warm is en waar bomen staan die al 700 haar gelden dood zijn gegaan door de warmte en gebrek aan water. Door de warmte en doordat hier geen dieren komen vanwege de warmte vegeteren deze bomen niet wat een apart beeld. Vooral de kleuren in de vlei zijn erg mooi. Hierna hebben we nog onder een boom een brunch gehad voordat we langzaam terug gingen. Op de terug weg zijn we nog even in de Sesriem canyon geweest een canyon die momenteel helemaal droog staat net als de rivieren die hier lopen. 'S middags nog even geluierd bij het zwembad. Zaterdag rijden we verder naar Swakopmund. Een route dwars door de woestijn naar de kust.

• 30 Augustus 2015 - 10:37

Sjaan:

vandaag pas je eerste verslag gelezen.het is wel heel wat andersdan verleden jaar een beetje droog. geniet er nog van en tot het volgende bericht

• 30 Augustus 2015 - 11:23

Ingrid:

Hallo Rob en Yvon,

Ik heb net pas jullie 1e 2 verslagen gelezen. Anders kreeg ik altijd een mail, als er iets nieuws geplaatst was, maar nu dus niet. Logisch, want ons mail adres is natuurlijk veranderd. Vond het al zolang duren.
    De beklimming van het duin viel dus wel mee en wat is niet zo warm? Welke temperatuur moeten we dan denken?
    Met Koetje gaat het goed. 1e dagen nog wel veel op zolder gezeten, maar nu slaapt ze ook beneden. Toen Ruud van de week in België zat, heeft ze naast me op bed gelegen.

Groetjes Ruud en Ingrid.

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Namibie en Botswana

Het duurt nog een maand of 8 voor dat het zover is maar we zijn al weer druk bezig met het regelen van een nieuwe verre reis. Op 25 Augustus vertrekken we voor een 4-weekse rondreis door Namibie, Botswana en ook nog even Zimbabwe. De reis zal vooral gericht zijn op de mooie natuur en de prachtige wildparken in deze Afrikaanse landen. Na aankomst in Namibie zullen we eerst de enorme duinen van de Namib woestijn bezoeken. Hierna rijden we door naar het Duits georienteerde Swakopmund gelegen aan de Atlantische oceaan. Hiervandaan trekken we verder door het Namibische woestijn gebied met zijn pre-historische rots tekeningen en gaan we op zoek naar de woestijn olifant en behopen we een Himba dorp te bezoeken. Hierna komen de wild parken aan de beurt. Eerst gaan we naar Etosha, het grootste wildpark van Namibie waarna we via et noorden van het land langzaam aan in de wildernis komen waar de begroeiing door de aanwezige grote rivieren flink toe neemt. Na aankomst in Botswana bezoeken we daar Chobe National Park. Het mooi aan Botswana is dat er op papier er wel wildparken zijn maar dat de dieren, omdat er geen omheining rond de parken staat, vrij rond kunnen lopen door het hele land. Na Chobe maken we dan een uitstapje naar Zimbabwe waar we de overweldigende Victoria watervallen zullen bezoeken. Terug in Botswana rijden we dan door naar Moremi en de Okavango Delta waar we een bijzondere ervaring hopen mee te maken door in een tentje een drie dagen midden tussen de dieren in de wildparken te gaan kamperen. Hierna rijden we dan weer terug naar Namibie voor de terugreis. Zoals gezegd duurt he nog even maar we kijken er nu al naar uit.